Förpackning med två fönster framgång för franska snacks

PUBLICERAD: 27 september 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Bonduelles ”utländska sallader” har fått nya förpackningar

DS Smith har utvecklat en speciell förpackning för franska Bonduelle och deras utbud av snacks. Förpackningen är tillverkad i solidpapp och har två ”fönster” som visar produkten.
Förpackningen togs fram inför sommaren, då Bonduelles skulle utöka sitt utbud inom det starkt konkurrensutsatta området snacks. Bonduelle ville utmärka sig med fyra nya recept, som en del av sortimentet ”Utländska sallader” och tanken med produkterna var att de skulle sammanfalla med ett ökat intresse för exotisk mat på den franska marknaden.

Väl medveten om hur viktig förpackningen är för konsumentens upplevelse i butiken, bad Bonduelle-koncernen DS Smith att lyfta fram de fyra nya produkterna på bästa sätt och efter flera månader av utvecklingsarbete, olika versioner och ytterligare förfiningar, var förpackningen färdig: En lösning tillverkad av solidpapp med ett dubbelsidigt offsettryck i fyra varianter och lämpad för en automatiserad produktionslinje.

För att ge konsumenten möjlighet att se den produkten är förpackningen försedd med dubbla ”fönster”, ett på ovansidan och ett på framsidan. Vidare har förpackningen en perforerad öppning på ovansidan, vilket underlättar för konsumenten. På insidan av förpackningen är det dessutom tryckt information om varumärket Bonduelle och om den förpackade produkten. Utöver detta finns även en QR-kod som via en smart telefon ger åtkomst till Bonduelles webbplats.

Franska Bonduelle Group grundades år 1853 av Louis Bonduelle och koncernen är verksam i fler än 100 länder. Bonduelle skräddarsyr sina produkter och verksamheten sker i nära samarbete med 3.440 lantbrukare.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox