Förpackade ”superkrafter” vann Pack Challenge

PUBLICERAD: 8 november 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Studenterna på Berghs som står bakom konceptet ”många krafter små” är från vänster Sofia Ekelund|Evelina Wirne|Sara Edström och Gustaf Jonshult.

Årets vinnare av Pack Challenge har korats. Utmaningen var att med hjälp av ett annorlunda förpackningskoncept få fler att hjälpa UNICEF. Lösningen: Ge bort en peppande superkraft till någon du tycker om och bidra till ett kretslopp av glädje.
Pack Challenge är ett årligt samarbete mellan BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication. 

I år har studenterna ställts inför utmaningen att på bästa sätt förpacka den känsla, som kan få fler att stödja UNICEF:s arbete för barn runt om i världen. Konceptet ska kommunicera nyttan med att ge, visa vart pengarna går och samtidigt motivera fler att hjälpa barn i utsatta situationer. 

Tävlingen är numera en integrerad del av heltidsutbildningarna Grafisk design och Produktionsledning vid Berghs och BillerudKorsnäs bidrar med föreläsningar och studiebesök, där studenterna får lära sig mer om företagets innovationskultur – att ständigt utmana konventionella förpackningar och utveckla nya hållbara material och lösningar. Syftet är att sporra kreativitet och väcka intresse för förpackningslösningar hos framtidens designers, kommunikatörer och beslutsfattare. 

Det vinnande bidraget är fem olika pins, som alla symboliserar varsin superkraft; ”Försonande Fredsstoft”, ”Kärleksglimande Pusskatapult”, ”Infektionsförintande Superförsvar”, ”Kunskapshöjande Visdomskraft” och ”Övernaturlig Megapepp”.

Varje pin presenteras i en kuvertliknande förpackning, där superkraften kopplas till FN:s barnkonvention. Den lyckliga mottagaren av en pin aktiverar sin superkraft och väljer samtidigt en fältprodukt på UNICEF:s hemsida. 

Det vinnande bidraget bygger på tanken att även små insatser kan göra stor skillnad. Genom att addera en helt ny dimension – att göra pins som kan bli nostalgiska samlarobjekt, skapas en lösning, som är lika enkel som den är genial. 

Det vinnande teamet av Berghs-studenter bestod av Evelina Wirne och Gustaf Jonshult, produktionsledning, samt Sofia Ekelund och Sara Edström, design.

”Vi ser stor potential i de deltagande bidragen och är mycket imponerade av den höga nivån på studenternas arbete och deras engagemang för UNICEF. Vår verksamhet är helt beroende av frivilliga bidrag, därför är det viktigt för oss att hitta nya innovativa sätt att öka vår insamling”, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef på UNICEF Sverige.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax