Flints nya färg för flexotryck ett hopp in i framtiden

PUBLICERAD: 23 september 2025
UPPDATERAD: 23 september
Niklas Olsson och Flint Group talar om ett genombrott.

Flint Group hade en färgnyhet som man nästan inte fick berätta om enligt Niklas Olsson som är Global Brand Manager på företaget. Flexocure LEAP är en färg som underlättar vid tryck av livsmedelsförpackningar genom att klara migrationstesterna.

– Det är ett nytt sätt att trycka på förpackningar och vi är unika med det, sade Niklas när vi träffade honom i monter på Labelexpo i Barcelona.

Tryckfärger innehåller fotoinitiatorer som vid belysning startar en kemisk reaktion som gör att färgen härdar. Det finns ett stort antal initiatorer som tillverkare av tryckfärg kan utnyttja. Som varumärkesägare måste du kunna ta reda på vad som ingår i färgen och gradvis kommer det nya regler om vad man får och inte får använda. Det problemet säger Flint Group att man har löst nu.

– Vi säger att det är ”groundbreaking”, vi har med Flexocure LEAP tagit ett steg rätt in i framtiden när vi erbjuder en UV-färg utan fotoinitiatorer. Normalt kan en färg innehållar runt tjugo procent initiatorer, i vår färg handlar det om under en procent, berätta Niklas Olsson.

Det är den här ”under en procent” andelen som gör att man inte kan gå ut och säga att man har en UV-färg helt utan fotoinitiatorer, men det intressanta är att den lilla mängden är bunden till företagets akrylbindemedel där den är aktiv utan att kunna migrera.

– Det här är en färg som utan problem kommer att klara kraven i German Ink Ordinance som reglerar användningen av tryckfärg och lacker på så kallade FMCs, det vill säga material som är i kontakt med livsmedel.

Det är inte så att man kan använda färgen för direktkontakt med livsmedel, men med den undviker man eventuella migrationsproblem till exempel vid tryck på ett yoghurtlock. Färgen fungerar i alla pressar som har mercuryhärdning, det vill säga kvicksilverlampor. Även om det riktigt kraftigt pekar mot allt mer LED-lampor, har mercury en stark ställning. Att det kommer en kvalitet för LED-härdning så småningom känns ganska troligt.

Färgen har låg viskositet, snabb härdning, hög färgstyrka och mycket bra vidhäftning även när man trycker på utmanande material som polyeten.

Senaste nytt

Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon tillsammans med Packnews ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arranageras i samarbete med Packnews.
Frank Jacobs 900x600
Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Märkning med RFID-taggar väntas växa starkt de kommande åren

Marknaden för RFID-taggar växer med mellan tjugo och tjugofem procent per år. Förra året tillverkades trettionio miljarder taggar globalt. Ett stort område är naturligtvis kreditkort, men tekniken används mycket för märkning av produkter och mer förväntas det bli.
Dieroff
Märkning med RFID-taggar väntas växa starkt de kommande åren

Den europeiska papperssäckindustrin siktar mot nettonoll år 2050

Den europeiska industrin för papperssäckar och säckkraftpapper har påbörjat en resa för att utveckla en färdplan mot nettonoll till år 2050. Det nuvarande fokuset ligger på att identifiera de största bidragsgivarna till branschens koldioxidavtryck och nyckelområden för avkarbonisering.
EUROSAC_The Future-
Den europeiska papperssäckindustrin siktar mot nettonoll år 2050

Glöm inte egen flaska eller mugg om du ska springa Paris Marathon 2026

Tänker du springa Paris Marathon 2026 får du inte glömma att ta med en egen flaska eller mugg för vätskepåfyllning. Tävlingen blir först i världen med att inte erbjuda flaskor och muggar, men väl påfyllningsstationer. Paris tar nu helt bort engångsartiklar.
Parisx
Glöm inte egen flaska eller mugg om du ska springa Paris Marathon 2026

Läs vidare

Märkning med RFID-taggar väntas växa starkt de kommande åren

Marknaden för RFID-taggar växer med mellan tjugo och tjugofem procent per år. Förra året tillverkades trettionio miljarder taggar globalt. Ett stort område är naturligtvis kreditkort, men tekniken används mycket för märkning av produkter och mer förväntas det bli.
Dieroff
Märkning med RFID-taggar väntas växa starkt de kommande åren

Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

KonicaMinoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen. På en presskonferens på mässan avslöjade man detaljer om nästa version i serien, en maskin som fanns med i företagets monter som prototyp.
Toshi
Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

Ny toner och ny digitalpress från Xeikon på Labelexpo

Ursprungligen utvecklade Xeikon sin torrtonerteknologi med namnet Titon för användning vid tryck på pappersbaserade, flexibla förpackningar. På Labelexpo visade man nästa steg där tonern kan användas i normal produktion av etiketter. Packnews träffade Per Larsson, nordisk försäljningschef, i montern i Barcelona.
per xeikon
Ny toner och ny digitalpress från Xeikon på Labelexpo

Nyhet på Labelexpo: Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt

Det var i allra högsta grad fullsatt i Heidelberg/Gallus monter på Labelexpo när man kallade till presskonferens. Värmen var påtaglig som en följd av kraschad luftkonditionering i hallen men journalister är ett tåligt släkte och fick veta mycket om de två nyheter som presenterades, Gallus Five och Gallus Alpha.
Gallus CEO
Nyhet på Labelexpo: Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt