Flint-koncernen förvärvar digitalpressbolaget Xeikon

PUBLICERAD: 22 november 2015
UPPDATERAD: 25 januari

I och med förvärvet blir Xeikons VD Wim Maes VD i den nybildade divisionen Flint Group Digital Printing Solutions.
|”Ett utmärkt tillfälle för Flint Group att ytterligare avancera på den digitala marknaden”

Luxemburg-baserade tryckfärgsproducenten Flint Group har köpt digital tryckpresstillverkaren Xeikon, som har huvudsäte i nederländska Eede samt produktionsanläggningar i Lier, Ieper och belgiska Heultje. Samtidigt skapar Flint en ny division inom koncernen som får beteckningen Digital Printing Solutions och där verksamheterna inom Xeikon utgör grunden.
Flint Group skriver i ett pressmeddelande att förvärvet av Xeikon har möjliggjorts genom att Flint Group köper bolaget XBC B.V., som innehar mer än 95 procent av aktierna i Xeikon N.V.

Flint Group skriver också i pressmeddelandet att den nybildade divisionen ytterligare kommer att bredda Flint-koncernens globala utbud inom konventionella och digitala trycklösningar i form av pressar, utrusningar, förbrukningsmaterial och tjänster.

”Det här förvärvet är ett utmärkt tillfälle för Flint Group att ytterligare avancera på den digitala marknaden. Xeikon har en dokumenterad historia av att leverera enastående värde genom hög kvalitet, hög produktivitet samt innovativa och hållbara lösningar. Xeikon kommer utan problem att smälta in i vår verksamhet och jag är glad att kunna välkomna såväl Xeikons anställda som deras kunder ”, säger Flint Groups VD Antoine Fady.

Xeikons VD Wim Maes blir VD för den nya divisionen Flint Group Digital Printing Solutions och kommer att rapportera direkt till Antoine Fady.

”Vi inom Xeikon är mycket glada över att bli en del i Flint-koncernens globala organisation och förväntansfulla inför de möjligheter förvärvet innebär för vår tillväxt. Xeikons engagemang inom segment som digitala etiketter, förpackningstryck, dokumentutskrifter, etc. har lönat sig i form av stigande marknadsandelar och gott ekonomiskt utfall”, kommenterar Wim Maes.

Transaktionen förväntas vara genomförd innan utgången av 2015, under förutsättning av den godkänns av berörda konkurrensmyndigheter. Inga uppgifter om de ekonomiska villkoren för affären har offentliggjorts.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax