Flexibla livsmedelsförpackningar starkt framåt

PUBLICERAD: 11 augusti 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Marknaden för flexibla livsmedelsförpackningar beräknas uppgå till cirka 800 miljarder förpackningar i slutet av det här decenniet.

Marknadsundersökningsföretaget Canadean skriver i en ny rapport att marknaden för flexibla livsmedelsförpackningar ökar starkt och beräknas uppgå till cirka 800 miljarder förpackningar i slutet av det här decenniet.
Enligt Canadean kommer världens konsumenter alltmer att favorisera flexibla och innovativa förpackningar, typ ståpåsar, etc., över traditionella livsmedelsförpackningar i glas, metall och kartong.

År 2018 beräknas den globala förbrukningen av flexibla livsmedelförpackningar uppgå till drygt 786 miljarder förpackningar, vilket ger en total marknadsandel på 53,1 procent.

Canadean förutspår att flexibla förpackningar ökar med 14,9 procent fram till år 2017, medan förpackningar i material som glas, metall och kartong endast kommer att uppvisa mindre ökningar. Sämst tillväxt förväntas inom livsmedelsförpackningar i metall med en ökning på endast 2,5 procent.

En förklaring till den förväntade starka ökningen för flexibla livsmedelsförpackningar är trender som fast food, , easy-to-go, meal-on-the-run, etc., där konsumenterna vill ha sin mat i förpackningar, som snabbt kan värmas i mikrovågsugn och där man kan äta direkt ur förpackningen.

”Till exempel är flexibla ståpåsar både lätta och tåliga, vilket gör dem enklare att transportera och förvara. Flexibla livsmedelsförpackningar, som kan värmas i mikron, passar den stressade storstadsmänniskan och möjliggör snabba måltider on-the-go. Sådana påsar är ofta utformade så att det yttre materialskiktet snabbt svalnar efter mikrovågsuppvärmningen, medan innehållet förblir varmt, vilket gör att konsumenten kan äta direkt ur förpackningen”, säger Kirsty Nolan, analytiker hos Canadean.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax