227 svenska företag – däribland flera förpackningsrelaterade aktörer – deltar i ett stort klimatupprop inför riksdagsvalet. Tillsammans representerar företagen nästan 20 procent av Sveriges totala BNP eller i omsättning mer än tusen miljarder kronor…
Uppropet, som publiceras i dag i en gemensam debattartikel i Aftonbladet, riktar sig till alla riksdagspartier och är en uppmaning till politikerna att sluta bromsa klimatomställningen och i stället se möjligheterna i klimatomställningen.
”Vi som skrivit under denna debattartikel vill inte vara tvåa på bollen. Vi vill fortsätta ligga i framkant. Vi vill gå före och visa resten av världen att en omställning inte bara är möjlig, utan att den också är ett recept för affärsmässig framgång”, skriver företagen.

Bland undertecknarna till uppropet finns verkställande direktörer, hållbarhetschefer, etc. från såväl många stora företag och aktörer som medelstora förtag, investerare och startups. Bland deltagarna kan nämnas företag som BillerudKorsnäs, AFRY, Ericsson, ICA, Coca-Cola, Telia, Axfood, Coop, Stena Recycling, Ragn-Sells, IKANO Bank, PostNord, Carlsberg Sverige, Siemens, Industrifonden, Skanska, m fl, m fl.
Uppropets budskap är tydligt: Riksdagspartierna behöver underlätta och accelerera klimatomställningen i stället för att exempelvis utöka fossilsubventionerna eller vidta andra åtgärder som försämrar spelreglerna för de företag, som nu satsar stort för att ta nästa gröna kliv.

”Vi som tagit initiativet till detta upprop ser en mycket stor frustration över att inte tillräckligt görs inom klimatområdet och att politikerna behöver se fördelarna med en omställning, inte bara problemen. Sverige, med rätt politik, kan bli en nation som ligger i framkant genom att gå före i klimatarbetet! Företag vill ha tuffare regleringar och mer långsiktiga regler!”, säger Ingmar Rentzhog, VD för WeDontHaveTime.org och en av initiativtagarna till uppropet.
”Sverige har ett näringsliv som vill gå före i den gröna omställningen. Det här är första gången som en så stor del av företagen gemensamt sluter upp i upprop direkt riktat till politiker med budskapet att det behövs fler tuffare regler. Det är otroligt hoppfullt att se, både för svenskt näringslivs skull, men framförallt för våra barn och nästa generations skull”, säger Kalle Nilver, VD för GoClimate och också initiativtagare till dagens upprop.