Fler innovativa förpackningar till kosmetika från Sulapac Oy

PUBLICERAD: 1 april 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Två populära hudvårdsprodukter från finska Lumene förpackas nu i burkar tillverkade i det biobaserade Sulapac-materialet. (Bild pressbild)|”Vi behöver likasinnade företag som följer oss ??på vår resa”, säger Suvi Haimi. (Bild Sulapac)

Finska innovationsföretaget Sulapac Oy fortsätter att etablera sig som förpackningsleverantör till välrenommerade kosmetikaproducenter – senast i raden är finska Lumene Oy, som specialiserat sig på vattenbaserade hudvårdsprodukter.

Sulapacs uppmärksammade biokompositmaterial består av träfiber och naturliga bindemedel och kan ersätta oljebaserad plast. Materialet kan användas i olika typer av förpackningslösningar eller andra typer av produkter.

För finska Lumene, som växer snabbt inom e-handel med kosmetikaprodukter och siktar på en internationell etablering, har Sulapac nu tagit fram förpackningar till två av Lumenes mest populära vattenbaserade hudvårdsprodukter.

Förpackningarna till Lumenes hudvårdsprodukter är resultatet av en lång tid av utveckling och testning, där det största problemet varit att undvika att fukten i hudvårdskrämerna avdunstar genom det biobaserade och komposterbara förpackningsmaterialet.

”Den största utmaningen med att använda biobaserat material i burkar har varit den snabba avdunstningen av fukt, vilket är anledningen till att det tidigare inte har ansetts vara en fungerande lösning för vattenbaserad kosmetika. Genom denna pilot gör vi nu en investering mot framtidens innovation inom kosmetikaindustrin”, säger Essi Arola, chef för forskning och utveckling, Packaging på Lumene.

”Vi behöver likasinnade företag som följer oss ??på vår resa”, säger Suvi Haimi. (Bild Sulapac)

De kosmetikaburkar, som Sulapac nu utvecklat för Lumne, är tillverkade av FSC-certifierad träflis från industriella sidoströmmar samt växtbaserade material. Innerfodret i burken består av ett speciellt framtaget barriärmaterial för kosmetika (läs HÄR!), tillverkat av industriellt komposterbart material och som, när det kommer i kontakt med naturliga mikrober, med tiden faller isär utan att lämna spår efter sig.

”Lumene är ett ikoniskt finskt varumärke med ambitioner för internationell expansion. Vår filosofi om att respektera naturresurser och ett starkt vetenskapsbaserat förhållningssätt kompletterar varandra mycket väl. Sulapacs uppdrag är att tillsammans rädda världen från plastavfall, och vi behöver likasinnade, målinriktade varumärken och företag som följer med oss på denna resa”, säger Suvi Haimi, VD och medgrundare av Sulapac.

—————————————
N. B.: Sedan starten i Helsingfors år 2016 har Sulapac träffat samarbetsavtal kring förpackningslösningar med flera stora företag, bland annat Stora Enso och Fazer. Inom kosmetikaområdet fick man år 2018 välkända franska lyx- och kosmetikahuset Chanel som investerare och partner och i februari i år lanserades de första Sulapac-förpackningarna till kosmetikaprodukter från Chanel. (Läs HÄR!)

Senaste nytt

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX