Finskt förpackningstryckeri satsar på digital stordrift

PUBLICERAD: 31 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

HP Indigo 30000|som kan trycka i B2-format

Efter tio år som helt digitalt tryckeri inom förpackningslösningar tar nu finska förpackningstryckeriet PackageMedia nästa steg. Med en storinvestering i bland annat en HP Indigo 30000 skalar man upp sin kapacitet och förbereder sig för digital stordrift.  
”Vi vill göra vår produktion mer effektiv, så vi kan erbjuda högre kapacitet och leverera större volymer till industrin”, säger Vesa-Matti Marjamäki, vice VD på PackageMedia.

Redan på 1990-talet började PackageMedia använda digital tryckteknik, som ett av de första tryckerierna i världen. 2007 gav sig företaget in i förpackningsbranschen och blev samtidigt en del av Finlands största förpackningsproducent Pyroll Group. I dag är PackageMedia 100 procent digitalt och tillhör ett av de ledande tryckerierna i Norden inom förpackningslösningar.
 
Men trots lång erfarenhet av digital teknik tycker Vesa-Matti Marjamäki att man fortfarande befinner sig i uppstart. 
 
Nu planerar företaget att skala upp sin kapacitet ytterligare. Det gör man genom en storinvestering på cirka tre miljoner euro (ca 20 miljoner kronor), som bland annat rymmer en HP Indigo 30000 och en del utrustning för efterbehandling. 
 
”Förutom Indigo-maskinen investerar vi också i en ny lackenhet från Tresu, en ny stans från KAMA, folieringsutrustning och mjukvarulösningar”, berättar Vesa-Matti Marjamäki.
 
Investeringen föregicks av en noggrann analys av alla tänkbara lösningar på marknaden. I slutändan var det bara ett par maskiner kvar, som kunde erbjuda B2-fomat. Valet föll på en av HPs största tryckpressar. 
 
”B2-formatet är väldigt optimalt för vår produktion och ger oss en kraftigt ökad kapacitet.  HP Indigo är mest kostnadseffektiv och snabbast”, säger Vesa-Matti Marjamäki. 
 
Många konkurrenter har nischat sig mot olika industrisegment, PackageMedia har istället valt att satsa brett och addera nya digitala lösningar till sina trycktjänster. Bland annat genom ett helt nytt analysverktyg, PackageMedia digital services.
 
”Det bygger på att vi adderar en unik identitet till varje förpackning direkt vid tryckning, som vi sedan kan använda för att bygga olika lösningar, där kunderna direkt kan mäta resultatet av sin insats”, förklarar Vesa-Matti Marjamäki.

Försäljning och installation av PackageMedias nya digitalpress  har genomförts av HP:s partner i Norden, Visutech, som sedan lanseringen av Indigo 1994, har gjort ett flertal installationer av HP Indigo-maskiner i Finland. 
 
”Marknaden ökar kraftigt vad gäller både digitalisering och förpackningar. PackageMedia har tagit en tätposition inom digitala förpackningslösningar och är en av huvudaktörerna i Norden. Vi är väldigt stolta över att ha inlett ett strategiskt samarbete med PackageMedia och deras innovativa team”, säger Gido van Prag, General Manager på HP EMEA Graphics Solutions Business.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx