Finskt björkvatten i “träflaska” lanseras i UK

PUBLICERAD: 7 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Det finska björkvattnet säljs i UK i cylindriska ”kartongflaskor” som har en björkstamsliknande grafisk design.|Det finns även björkstamsliknande sugrör att få till TÅPPED Birch Water…
|Björkvatten tappas direkt från trädet genom ett rör förs in i stammen och de utträngande dropparna samlas in. Tappningen sker tidigt på våren

Björkvatten, dvs. sav från björk, är en omtyckt dryck i Norden, speciellt i Finland. Nu har björkvatten lanserats i Storbritannien av företaget TÅPPED, som erbjuder finskt björkvatten i tre smaker, förpackat i kartongbaserade cylindriska flaskor, med en grafisk design som liknar en björkstam..!
Björkvattnet, eller saven, tappas tidigt på våren direkt från björkar i finska skogar. Saven innehåller viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Till sin hjälp för att utveckla den annorlunda förpackningen har TÅPPED haft den engelska designstudion Horse

”Även om sav från björkar och andra träd är traditionell drycker i Finland och andra delar av världen, som exempelvis Kanada, så är trädvatten ett totalt nytt koncept i Storbritannien. Vi fick uppdraget att skapa en innovativ, iögonfallande förpackning, som också skulle informera konsumenterna om produkten”, säger Ian Firth, kreatör hos Horse.

Resultatet blev en cylindrisk ”flaska” med volymen 25 centiliter och tillverkad i aseptisk, livsmedelsgodkänd LamiCan-kartong från finska LamiCan Oy. Förpackningen har tryckts med ett björkstamsliknande mönster och som tillbehör finns även sugrör med samma trädstamsliknande utseende.

TÅPPED Birch Water finns i tre smaker: naturell, blåbär och lingon, samt äpple och ingefära.

Det finska björkvattnet introducerades i Storbritannien på försommaren i fjol hos Whole Foods Market och sedemera hos andra återförsäljare som Harrods, Planet Organic, m. fl. Drycken finns också hos flera hälsokostbutiker samt på gym, yogastudios, etc.

”Handelns respons har varit fantastisk och både kunder och konsumenter älskar vår förpackning”, säger TÅPPED:s grundare Paul Lederer.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM