Finskt björkvatten i “träflaska” lanseras i UK

PUBLICERAD: 7 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Det finska björkvattnet säljs i UK i cylindriska ”kartongflaskor” som har en björkstamsliknande grafisk design.|Det finns även björkstamsliknande sugrör att få till TÅPPED Birch Water…
|Björkvatten tappas direkt från trädet genom ett rör förs in i stammen och de utträngande dropparna samlas in. Tappningen sker tidigt på våren

Björkvatten, dvs. sav från björk, är en omtyckt dryck i Norden, speciellt i Finland. Nu har björkvatten lanserats i Storbritannien av företaget TÅPPED, som erbjuder finskt björkvatten i tre smaker, förpackat i kartongbaserade cylindriska flaskor, med en grafisk design som liknar en björkstam..!
Björkvattnet, eller saven, tappas tidigt på våren direkt från björkar i finska skogar. Saven innehåller viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Till sin hjälp för att utveckla den annorlunda förpackningen har TÅPPED haft den engelska designstudion Horse

”Även om sav från björkar och andra träd är traditionell drycker i Finland och andra delar av världen, som exempelvis Kanada, så är trädvatten ett totalt nytt koncept i Storbritannien. Vi fick uppdraget att skapa en innovativ, iögonfallande förpackning, som också skulle informera konsumenterna om produkten”, säger Ian Firth, kreatör hos Horse.

Resultatet blev en cylindrisk ”flaska” med volymen 25 centiliter och tillverkad i aseptisk, livsmedelsgodkänd LamiCan-kartong från finska LamiCan Oy. Förpackningen har tryckts med ett björkstamsliknande mönster och som tillbehör finns även sugrör med samma trädstamsliknande utseende.

TÅPPED Birch Water finns i tre smaker: naturell, blåbär och lingon, samt äpple och ingefära.

Det finska björkvattnet introducerades i Storbritannien på försommaren i fjol hos Whole Foods Market och sedemera hos andra återförsäljare som Harrods, Planet Organic, m. fl. Drycken finns också hos flera hälsokostbutiker samt på gym, yogastudios, etc.

”Handelns respons har varit fantastisk och både kunder och konsumenter älskar vår förpackning”, säger TÅPPED:s grundare Paul Lederer.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432