Finska tryckaren och förpackningskonverteraren Westpak Oy AB ökar sitt tjänsteutbud och sin flexibilitet genom satsning på digitalt tryck.
Företaget har nyligen köpt in en HP Indigo 20000 Digital Press, som kommer att vara helt installerad i juni i år.
Westpak skriver i ett pressmeddelande att man planerar att utöka sin verksamhet och locka nya kunder genom att erbjuda större flexibilitet och möjlighet till snabba och variabla trycklösningar.
Den nu inköpta digitalpressen ska komplettera Westpaks existerande kapaciteter inom tryck med höga upplösningar.
Westpak noterar att den digitala trycktekniken ger mindre spill vid uppstart, möjliggör tryck på olika substrat och ger minskad användning av lösningsmedelsbaserade tryckfärger.
”Marknaden ständiga utveckling gör förpackningar till ett mycket intressant område att arbete inom. Produkternas livscykler blir kortare, volym och komplexitet i mönster fortsätter att växa och variabelt tryck är ett kundkrav”, säger Jonas Skuthälla, VD på Westpak.
Westpaks avsikt är att i första hand använda den nya digitalpressen till kunder inom livsmedelsindustrin.