Finska Valio först i världen med växtbaserade Tetra Rex Bio-based

PUBLICERAD: 13 januari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Valios VD Annikka Hurme och Tetra Paks VD Dennis Jönsson|visar stolta upp den helt växtbaserade förpackningen Tetra Rex Bio-based.
|

Finska mejerijätten Valio blev världens första företag att lansera produkter i Tetra Paks helt växtbaserade vätskekartongförpackning Tetra Rex Bio-based.
Förpackningen lanserades av Tetra Pak i oktober i fjol och från och med den här veckan kan de finska konsumenterna finna den i butiker över hela landet.


Tetra Rex Bio-based är, enligt Tetra Pak, världens första vätskekartongförpackning, där alla ingående delar och material baseras på material och råvaror från växtriket. Förpackningen består av FSC-märkt kartong från ansvarsfullt skogsbruk, vilken är försedd med skyddande barriärskikt av biobaserat lågdensitetspolyeten (LDPE). Dessutom har den en skruvkork av biobaserat högdensitetspolyeten (HDPE).

Tetra Rex Bio-based–förpackningen är framtagen i samarbete med Braskem, en av världens ledande tillverkare av polyetenplast från förnybara källor.

I ett första skede kommer Valio att använda den växtbaserade vätskekartongförpackningen till sin laktosfria lättmjölk Valio Eila. Efter en testperiod, som är beräknad pågå till ungefär mitten av mars, ska Valio utvärdera försäljningen och konsumenternas åsikter om den nya förpackningen och därefter besluta om man ska använda Tetra Rex Bio-based till en större del av företagets stora sortiment av kylda mejeriprodukter.

”Vi har åtagit oss att öka andelen förnybara resurser i vårt förpackningsmaterial och vi har samma vision om innovation och miljöansvar som Tetra Pak. Vi är stolta över att vara först i världen med att kunna erbjuda våra produkter i en helt förnybar kartongförpackning”, säger Valios marknadschef Elli Siltala.

Den förpackning, som nu är aktuell i Finland, är en enliters Tetra Rex Bio-based, försedd med en TwistCap™ OSO 34 förslutning. Förpackningarna produceras på en standard Tetra Pak TR/28 fyllningsmaskin vid Valios mejerianläggning i Jyväskylä.

“Det är en fantastisk känsla att äntligen få se våra helt förnybara kartongförpackningar i butikshyllorna. Det är ett vittnesmål över de fokuserade insatser som gjorts av kunder, leverantörer och Tetra Pak-anställda för att förverkliga detta projekt, som är resultatet av hur vi år för år arbetat med att öka andelen förnybara material i våra förpackningar. Vi kommer att fortsätta det arbetet med att hitta vägar för att utöka det helt förnybara konceptet även till andra produkter i vår portfölj, utan att för den skull kompromissa med säkerhet, kvalitet och funktionalitet”, säger Charles Brand, VP Marketing & Product Management på Tetra Pak.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax