Finska kartongproducenten Kotkamills Oy, som bland annat tillverkar återvinningsbar och plastfri kartong för food service-området, meddelar att man nu planerar att etablera sig på den stora och stadigt växande fast food-marknaden i Nordamerika.
Som ett första steg i etableringen undersöker man nu möjligheten att upprätta ett eget försäljningskontor någonstans i Nordamerika samtidigt som man också ser på möjligheterna för en egen produktionsanläggning i
området.
”I Nordamerika finns ett stort intresse för våra produkter som alternativ för att ersätta plast och genom att etablera ett försäljningskontor strävar vi efter tillväxt på dessa stora marknader. Att starta vår egen produktion i Nordamerika är en vision och de första stegen för att förverkliga den har nu redan tagits”, säger Kotkamills VD Markku Hämäläinen.
Kotkamills skriver att den samlade nordamerikanska marknaden för livsmedelsförpackningar är enormt stor. Till produktion av dryckesbägare används exempelvis mer än en miljon ton kartong varje år, vilket är fyra gånger mer än i Europa.
”Även bara några procent av den nordamerikanska marknaden skulle vara en bra start för oss. Vår food service-kartong kan användas för att tillverka flera olika förpackningar för snabbmat, inklusive behållare för hamburgare och pommes frites, dryckesbägare och sugrör”, säger Markku Hämäläinen.
Att byta ut plast- och plastbelagda engångsförpackningar mot helt återvinningsbara alternativ är både ekologiskt och ekonomiskt genomförbart, skriver Kotkamills i ett pressmeddelande. Återvinning och återanvändning av konventionella plastbelagda engångsförpackningar är en utmaning, eftersom det är svårt och dyrt att ta bort plastbeläggningen. Kartongmaterialet i plastfria dryckesbägare är däremot lätt att återvinna.
”Take-away-kulturen är en del av den nordamerikanska livsstilen och våra miljövänliga produkter stöder detta sätt att leva. Ett gå över till ett ekologiskt tänkande behöver inte innebära att man släpper alla gamla vanor, eftersom det finns nya, miljövänliga alternativ tillgängliga”, konstaterar Ari Tanninen, som är Kotkamills Senior Vice President för Consumer Boards.