Finska Koepala Packaging tog hem The Packbridge Challenge

PUBLICERAD: 20 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Wow! En strålande glad Janne Asikainen visar upp vinnarchecken på 50.000 kronor.|Koepala Packagings patenterade förpackningskoncept Aterimo för take-away-segmentet.

I samband med konferensen Top Packaging Summit by Packbridge, som ägde rum på Stadion Mässan i Malmö 19 och 20 september, avgjordes också startup-tävlingen The Packbridge Challenge, där finska Koepala Packaging tog hem segerchecken på 50.000 svenska kronor. Checken togs emot av en strålande glad Janne Asikainen, som är en av grundarna av företaget och arbetar som innovationsansvarig, mm.
 
Koepala Packaging, som har huvudsäte i Helsingfors, utvecklar innovativa förpackningslösningar. Bland annat har man tagit fram den platta förpackningslösningen Koepala Aterimo för take-away-segmentet. Det patenterade konceptet kan användas för att leverera och servera olika typer av take-away-mat eller dryck i samma förpackning , utan behov av förslutningslock, etc.
 
”Vårt mål är att minska avfallet från livsmedelsförpackningar, samtidigt som bekväma och hållbara förpackningar ska göra det roligt att äta ute”, skriver Koepala på sin hemsida.
 
Förpackningsklustrets Packbridges tävling The Packbridge Challenge riktar sig mot entreprenörer och startup-företag, vilka har en unik affärsidé eller innovation, som kan appliceras inom förpackningsindustrin eller hos dess kunder. Syftet är att etablera en bättre kontakt mellan förpackningsindustrin och alla entusiastiska entreprenörer och nybildade företag.
 
”Det är viktigt att koppla ihop startups och innovatörer med förpackningsindustrin och Packbridge vill ta den rollen. Det viktiga med vår tävling är att vi kopplar ihop startups direkt med hela värdekedjan. Detta för att effektivisera möjligheten för startup-företagen att snabbt få igenom sina lösningar men att också för att de ska få feedback från experter kring förbättringsmöjligheter eller applikationsområden”, säger klustrets VD Johan Mårtensson.
 
Till årets tävling, som var den första, anmälde sig över 40 entreprenörer och företag från 13 länder. Vid evenemanget ”Packbridge Startup Day” i maj i år fick deltagarna presentera sina företag och lösningar och därefter utsåg en jury tio deltagare, vilka fick gå vidare till finalen i samband med Top Packaging Summit by Packbridge.
 
Packbridge planerar att återkomma med The Packbridge Challenge även år 2018 och just nu letar man företag, organisationer och experter, som vill sponsra tävlingen och/eller sitta i juryn för tävlingen och på så sätt säkerställa att Packbridge kan fortsätta att driva innovation inom värdekedjan.

I årets tävling har Lantmännen, ÅR Packaging Group, Scanfill, Region Skåne, Lunds Universitet, Beneli och Marks & Spencer varit aktiva parter med sponsring och juryarbete.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Efterfrågeökning kräver fabriksexpansion hos Modulpac

Modulpac i Ljungby växer och har nyligen fått flera nya projekt av varierande storlek, både från befintliga och nya kunder. Företaget tillverkare förslutningar till förpackningar. För att fortsätta utvecklas behsva ytterligare fabriksytor.
Modul

Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

PEF är ett bioplastmaterial som det pratats om länge. Nu har är det snart dags att kommersialisera materialet. Tidigt ute att använda det i en förpackning blir supermarketkedjan Albert Heijn.
avantium

New Yorks justitieminister stämmer PepsiCo för nedskräpning

New Yorks justitieminister lämnade för några veckor sedan in en stämningsansökan där hon anklagar PepsiCo för att ha skadat allmänheten och misslyckats med att varna konsumenter för miljö- och hälsohot från dess plastförpackningar av engångstyp.
pepsico1x

FunkyPack ska utveckla barriärlösningar för torrformade produkter

FunkyPack är ett nytt, svenskt projekt som ska utveckla smarta barriärlösningar till torrformade produkter. Tekniken att torrforma är etablerad men barriärer är fortsatt ett utvecklingsområde.
Kuddex