Finska Koepala Packaging tog hem The Packbridge Challenge

PUBLICERAD: 20 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Wow! En strålande glad Janne Asikainen visar upp vinnarchecken på 50.000 kronor.|Koepala Packagings patenterade förpackningskoncept Aterimo för take-away-segmentet.

I samband med konferensen Top Packaging Summit by Packbridge, som ägde rum på Stadion Mässan i Malmö 19 och 20 september, avgjordes också startup-tävlingen The Packbridge Challenge, där finska Koepala Packaging tog hem segerchecken på 50.000 svenska kronor. Checken togs emot av en strålande glad Janne Asikainen, som är en av grundarna av företaget och arbetar som innovationsansvarig, mm.
 
Koepala Packaging, som har huvudsäte i Helsingfors, utvecklar innovativa förpackningslösningar. Bland annat har man tagit fram den platta förpackningslösningen Koepala Aterimo för take-away-segmentet. Det patenterade konceptet kan användas för att leverera och servera olika typer av take-away-mat eller dryck i samma förpackning , utan behov av förslutningslock, etc.
 
”Vårt mål är att minska avfallet från livsmedelsförpackningar, samtidigt som bekväma och hållbara förpackningar ska göra det roligt att äta ute”, skriver Koepala på sin hemsida.
 
Förpackningsklustrets Packbridges tävling The Packbridge Challenge riktar sig mot entreprenörer och startup-företag, vilka har en unik affärsidé eller innovation, som kan appliceras inom förpackningsindustrin eller hos dess kunder. Syftet är att etablera en bättre kontakt mellan förpackningsindustrin och alla entusiastiska entreprenörer och nybildade företag.
 
”Det är viktigt att koppla ihop startups och innovatörer med förpackningsindustrin och Packbridge vill ta den rollen. Det viktiga med vår tävling är att vi kopplar ihop startups direkt med hela värdekedjan. Detta för att effektivisera möjligheten för startup-företagen att snabbt få igenom sina lösningar men att också för att de ska få feedback från experter kring förbättringsmöjligheter eller applikationsområden”, säger klustrets VD Johan Mårtensson.
 
Till årets tävling, som var den första, anmälde sig över 40 entreprenörer och företag från 13 länder. Vid evenemanget ”Packbridge Startup Day” i maj i år fick deltagarna presentera sina företag och lösningar och därefter utsåg en jury tio deltagare, vilka fick gå vidare till finalen i samband med Top Packaging Summit by Packbridge.
 
Packbridge planerar att återkomma med The Packbridge Challenge även år 2018 och just nu letar man företag, organisationer och experter, som vill sponsra tävlingen och/eller sitta i juryn för tävlingen och på så sätt säkerställa att Packbridge kan fortsätta att driva innovation inom värdekedjan.

I årets tävling har Lantmännen, ÅR Packaging Group, Scanfill, Region Skåne, Lunds Universitet, Beneli och Marks & Spencer varit aktiva parter med sponsring och juryarbete.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432