Ett kartongbaserat livsmedelstråg från finska start-up-företaget Jospak Oy tog hem den åtråvärda titeln ”The Sustainability Award” i World Packaging Organizations (WPO) globala förpackningstävling World Star.
Jospak vann priset i hård konkurrens med globala giganter som Coca-Cola och Mondi.
Hållbarhetspriset The Sustainability Award är en specialkategori inom förpackningstävlingen World Star och finalisterna presenteras i samband med att World Star-juryn tillkännager pristagarna i de övriga kategorierna.
Finalisterna i årets The Sustainability Award presenterades i slutet av förra året och förutom att vara ett av företagen i finalomgången stod det då klart att Jospak Oy med sitt livsmedelstråg även vunnit en World Star-utmärkelse i kategorin ”Food Packaging”.
Den högtidliga utdelningen av World Star-utmärkelser och presentationen av vinnarna i specialkategorin The Sustainability Award ägde rum i tjeckiska Prag den 15 maj.
”Att vinna i World Star är en stor ära för oss och visar på hållbarheten hos vår förpackning. Metoder för att minska på plastanvändning och överförpackning är stora miljöutmaningar, som vi vill visa med vårt tråg. Vi strävar efter att vår förpackningslösning blir känd på den internationella marknaden och att belönas i World Star-tävlingen hjälper oss på den vägen” säger Jopaks VD Tarja Heikkilä.
Jospaks prisbelönade förpackningslösning består av ett tråg i kartong belagd med en separat flerskikts barriärfilm. Lösningen innebär att tråget innehåller cirka 85 procent mindre plast än motsvarande tråg helt i plast. Tråget värmeförsluts med en förseglingsfilm, vilket gör förpackningen lämplig för packning med modifierad atmosfär.