Jospak Oy ökar produktionen efter privat miljoninvestering

PUBLICERAD: 18 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Jospak kan nu investera i en tredje produktionslinje för sitt prisbelönta livsmedelstråg. (Bild Jospak)|”Vårt materialeffektiva tråg kombinerar de bästa egenskaperna hos plast och kartong och minimerar plastanvändningen”, säger Jospaks VD Tarja Heikkilä. (Bild Jospak)

Finska förpackningsföretaget Jospak Oy har fått en miljon euro (ca 10,5 miljoner kronor) från privata placerare och kan nu investera i en tredje produktionslinje för företagets prisbelönta livsmedelstråg.

Jospaks prisbelönade förpackningslösning består av ett tråg i kartong belagd med en separat flerskikts barriärfilm. Lösningen innebär att tråget innehåller cirka 85 procent mindre plast än motsvarande tråg helt i plast. Tråget värmeförsluts med en förseglingsfilm, vilket gör förpackningen lämplig för packning med modifierad atmosfär.

”Just nu befinner sig Jospak i ett expansivt läge. Omsättningen har börjat växa snabbt och vi har stora internationella kunder. Vi har också utökat vårt distributionsnät i Europa under det gångna året. Nu måste produktionskapaciteten växa i samma takt” säger affärschefen Juhani O. Kuusisto.

Tack vare den extra finansieringen kan nu snart en tredje produktionslinje tas i drift Jospaks anläggning i finska Forssa. Detta ökar väsentligt Jospaks månatliga produktionskapacitet av livsmedelstrågen och gör det möjligt för företaget att möta den växande efterfrågan på den internationella marknaden. Den ökade produktionskapaciteten innebär också att företaget behöver fler anställda och man kommer att rekrytera 13 personer till anläggningen i Forssa.

”Vårt materialeffektiva tråg kombinerar de bästa egenskaperna hos plast och kartong och minimerar plastanvändningen”, säger Jospaks VD Tarja Heikkilä. (Bild Jospak)

”Branschen söker aktivt efter lösningar, speciellt för att minska mängden plast. För livsmedelsindustrin är dock plast fortfarande ett oslagbart material för att förhindra matsvinn, eftersom plastens barriäregenskaper säkerställer att livsmedel bevaras under önskad period. Vår materialeffektiva förpackningslösning kombinerar de bästa egenskaperna hos plast och kartong och minimerar plastanvändningen”, förklarar Jospaks VD Tarja Heikkilä.

I samband med den privata placeringen har Jospak också ökat antalet styrelseledamöter i företaget från tre till fem. Nya i styrelsen är nu affärsrådgivaren Clas Göran Hagström, erfaret styrelseproffs med internationell karriär inom konsumentvaruindustrin, och Eira Anttila, som är en erfaren managementkonsult inom finans.

N.B.: Jospaks livsmedelstråg har vunnit flera internationella utmärkelser. Läs HÄR och HÄR

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Kinesiska forskare har utvecklat ett nytt glasmaterial

Kina har en forskargrupp utvecklat ett nytt, hållbart glas som är av stort intresse för förpackningsindustrin.
innovation

Zoégas förpackningar anpassas för återvinning

Nestlé har anpassat hela Zoégas Professionals sortiment för återvinning.
z2

Orkla har överklagat förbudet mot Grummes förpackning

Orkla, som äger varumärket Grumme har nu överklagat Kemikalieinspektionens förbud mot deras nya förpackning.
Orklany

Lanserar digitalpress för flexibla förpackningar

Den ska vara 30 procent snabbare och ha 45 procent högre produktivitet än sin föregångare, nya digitalpressen HP Indigo 200K, som enligt tillverkaren ska ge förpackningsindustrin ett ytterligare incitament att gå över till digitaltryck.
C0125.00_04_18_05.Still006