Jospak Oy ökar produktionen efter privat miljoninvestering

PUBLICERAD: 18 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Jospak kan nu investera i en tredje produktionslinje för sitt prisbelönta livsmedelstråg. (Bild Jospak)|”Vårt materialeffektiva tråg kombinerar de bästa egenskaperna hos plast och kartong och minimerar plastanvändningen”, säger Jospaks VD Tarja Heikkilä. (Bild Jospak)

Finska förpackningsföretaget Jospak Oy har fått en miljon euro (ca 10,5 miljoner kronor) från privata placerare och kan nu investera i en tredje produktionslinje för företagets prisbelönta livsmedelstråg.

Jospaks prisbelönade förpackningslösning består av ett tråg i kartong belagd med en separat flerskikts barriärfilm. Lösningen innebär att tråget innehåller cirka 85 procent mindre plast än motsvarande tråg helt i plast. Tråget värmeförsluts med en förseglingsfilm, vilket gör förpackningen lämplig för packning med modifierad atmosfär.

”Just nu befinner sig Jospak i ett expansivt läge. Omsättningen har börjat växa snabbt och vi har stora internationella kunder. Vi har också utökat vårt distributionsnät i Europa under det gångna året. Nu måste produktionskapaciteten växa i samma takt” säger affärschefen Juhani O. Kuusisto.

Tack vare den extra finansieringen kan nu snart en tredje produktionslinje tas i drift Jospaks anläggning i finska Forssa. Detta ökar väsentligt Jospaks månatliga produktionskapacitet av livsmedelstrågen och gör det möjligt för företaget att möta den växande efterfrågan på den internationella marknaden. Den ökade produktionskapaciteten innebär också att företaget behöver fler anställda och man kommer att rekrytera 13 personer till anläggningen i Forssa.

”Vårt materialeffektiva tråg kombinerar de bästa egenskaperna hos plast och kartong och minimerar plastanvändningen”, säger Jospaks VD Tarja Heikkilä. (Bild Jospak)

”Branschen söker aktivt efter lösningar, speciellt för att minska mängden plast. För livsmedelsindustrin är dock plast fortfarande ett oslagbart material för att förhindra matsvinn, eftersom plastens barriäregenskaper säkerställer att livsmedel bevaras under önskad period. Vår materialeffektiva förpackningslösning kombinerar de bästa egenskaperna hos plast och kartong och minimerar plastanvändningen”, förklarar Jospaks VD Tarja Heikkilä.

I samband med den privata placeringen har Jospak också ökat antalet styrelseledamöter i företaget från tre till fem. Nya i styrelsen är nu affärsrådgivaren Clas Göran Hagström, erfaret styrelseproffs med internationell karriär inom konsumentvaruindustrin, och Eira Anttila, som är en erfaren managementkonsult inom finans.

N.B.: Jospaks livsmedelstråg har vunnit flera internationella utmärkelser. Läs HÄR och HÄR

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax