Findus bekräftar att samtal om möjlig försäljning pågår

PUBLICERAD: 10 juni 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Findus i Sverige och övriga Europa – frånsett Storbritannien – kan komma att säljas till Nomad Holdings|som nyligen även köpt livsmedelsföretaget Iglo Foods.

Findus Group bekräftar att det pågår preliminära diskussioner exklusivt med Nomad Holdings Ltd angående en möjlig försäljning av Findus verksamhet utanför Storbritannien. Diskussionerna omfattar Findus i Norden (Sverige, Norge, Finland och Danmark) och Findus i södra Europa (Frankrike, Spanien och Belgien). Däremot omfattas inte Young’s Seafood Limited, Findus Groups ledande fisk- och skaldjursverksamhet i Storbritannien. 

En så kallad Due Diligence har påbörjats, men huruvida diskussionerna kommer att leda till ägarförändringar återstår att se. Förutom Due Diligence kan en eventuell försäljning kräva fackliga förhandlingar och hantering av regulatoriska frågor.

”Findus fokus fortsätter att vara på den dagliga verksamheten, det vill säga ett fortsatt bra samarbete med våra kunder och att fortsätta att förse våra konsumenter med god mat av hög kvalitet”, säger Findus svenska VD Henrik Hjalmarsson.

Även Nomad Holdnings bekräftar i ett kort pressmeddelande att samtal pågår med Findus om ett eventuellt förvärv.
”Vi har noterat den senaste tidens spekulationer i pressen om en potentiell transaktion med Findus Group. Nomad bekräftar att vi befinner oss i exklusiva diskussioner i ett tidigt skede med Findus om förvärv av gruppens verksamheter i kontinentala Europa samt varumärket Findus. Det finns dock inga garantier för att dessa diskussioner kommer att leda till en transaktion”, skriver Nomad Holdings i meddelandet.

Nomad Holdings samtal förs med Findus huvudägare, som är JP Morgan Chase, Lion Capital och Highbridge Capital.

Nomad Holdings Ltd, som bildades i april 2014, förvärvade för knappt två månader sedan det UK-baserade livsmedelsföretaget Iglo Foods, som liksom Findus också är specialiserade på djupfrysta livsmedelsprodukter. En sammanslagning mellan Findus och Iglo Foods skulle skapa en jättekoncern i Europa inom djupfrysta livsmedel.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax