FibreForm-produkter skapas med specialutvecklad maskin

PUBLICERAD: 30 april 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Med den nya maskinen från Syntegon kan BillerudKorsnäs FibreForm-papper formas till kundanpassade förpackningar, s.k. Shaped Paper Pods. (Bild BillerudKorsnäs)

Svenska BillerudKorsnäs och tyska Syntegon Technology (tidigare Bosch Packaging Technology) har samarbetat kring ett maskinsystem för produktion av kundanpassade förpackningar av BillerudKorsnäs formbara FibreForm®-papper, så kallade Shaped Paper Pods.

Den nya lösningen innebär att Syntegon står för maskinlösningen och att BillerudKorsnäs tillgodoser varje kunds unika behov av FibreForm®-material.

”Tillsammans med varumärkesägare utvecklar vi en hållbar och helt kundanpassad förpackningslösning avseende design, funktionalitet och barriäregenskaper”, skriver BillerudKorsnäs i ett pressmeddelande.

I samarbetet har Syntegon Technology utvecklat en ny TPU-pappersform-, fyll- och förseglingsmaskin som med hjälp av tryckluft och pressverktyg formar och präglar FibreForm®-papper och förvandlar det till värmeförseglade Shaped Paper Pods. Förpackningarna kan få en fyllningsvolym från några få milliliter upp till 100 milliliter och förses med barriär efter kundens behov och önskemål. Maskinen har en kapacitet på upp till 15.000 Shaped Paper Pods i timmen.

”Vi har lyckats med en perfekt match mellan teknologi och material, vilket skapar en unik upplevelse”, säger Matthias Klauser, hållbarhetsexpert på Syntegon Technology i Tyskland.

Shaped Paper Pods kan skräddarsys efter kundens behov in i minsta detalj. Den nya hållbara lösningen är enligt BillerudKorsnäs idealisk för produktprover, insatser, påfyllningar, portionsförpackningar och engångsförpackningar, något som varumärkesägare med höga miljöambitioner efterfrågat länge. Shaped Paper Pods är lämpliga för enskilda portionsförpackningar och för produkter som vanligtvis förpackas i blisterförpackningar och de kan fyllas med flera olika typer av produkter, bland annat kosmetika och torra eller tjockflytande livsmedel.

”Från och med nu kan FibreForm-pappret formas precis som kunden vill ha det. FibreForm är ett naturligt alternativ där plast tidigare har varit normen. Dessutom tillåter det upp till tio gånger djupare prägling än vanligt papper, vilket resulterar i 3D-effekter som gör intryck ”, förklarar Simon Johansson, projektledare på BillerudKorsnäs.

Mellan 7 och 13 maj arrangerar Syntegon Technology  en virtuell show, där man kan få veta mer om det nya Shaped Paper Pod-systemet.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se