Fiberbaserad ölflaska testas skarpt i Sverige

PUBLICERAD: 23 juni 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Svenskarna kommer att få tycka till om Carlsbergs biobaserade ölflaska i sommar. Foto: Pressbild

Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.

Den fiberbaserade ”pappersflaskan” Fibre Bottle har genomgått en rad förändringar sedan prototypstadiet tog sin början 2015. I den nuvarande versionen av flaskan är den signifikanta innovationen den växtbaserade inre barriären av PEF-polymerer, skriver Carlsberg i ett pressmeddelande och tillägger att PEF (Polyetenfuranoate) är tillverkat av naturliga råvaror från växtriket, som skyddar ölets smak och kolsyra, och som kan hanteras i befintliga återvinningssystem.

Test på åtta marknader

Bryggerikoncernen meddelar nu att de under sommaren kommer att testlansera ölflaskan för utvalda intressenter på åtta marknader i västra Europa. Länderna är Sverige tillsammans med Danmark, Finland, Norge, Frankrike, Tyskland, Polen och Storbritannien.

Provning på evenemang

200 flaskor levererats till Carlsberg Sverige. Dessa flaskor kommer att användas i samband med Almedalsveckan och andra evenemang.

– Vi är riktigt glada över att vi har fått ta del av denna unika testproduktion som visar utvecklingen av Fibre Bottle. Nu har vi den senaste prototypen i vår hand, den är både biobaserad och återvinningsbar. Dessutom innehåller den öl som är producerad av ekologisk och hållbar kornmalt. Nu kan vi dela den med några av våra viktiga intressenter och fortsätta dialogen kring hållbar förpackningsinnovation tillsammans och faktiskt få ett prov på hur framtidens ölflaska kan komma att se ut, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.

Göra ytterligare förbättringar

Efter att produkten har rullat ut på de åtta testmarknaderna, och konsumenterna har fått säga sitt, kommer en utvärdering göras för att förbättra flaskans design ytterligare och fortsätta arbeta tillsammans med experter och partners inom Paper Bottle Community. Målet är att ölflaskan ska bli kommersiellt tillgänglig över tid.

 

 

Läs vidare

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432