Den första prototypen togs fram 2015. Och i sommar är det dags för konsumenterna att tycka till. Bryggerikoncernen Carlsberg kommer att testlansera den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle i Sverige och flera andra länder.
Den fiberbaserade ”pappersflaskan” Fibre Bottle har genomgått en rad förändringar sedan prototypstadiet tog sin början 2015. I den nuvarande versionen av flaskan är den signifikanta innovationen den växtbaserade inre barriären av PEF-polymerer, skriver Carlsberg i ett pressmeddelande och tillägger att PEF (Polyetenfuranoate) är tillverkat av naturliga råvaror från växtriket, som skyddar ölets smak och kolsyra, och som kan hanteras i befintliga återvinningssystem.
Test på åtta marknader
Bryggerikoncernen meddelar nu att de under sommaren kommer att testlansera ölflaskan för utvalda intressenter på åtta marknader i västra Europa. Länderna är Sverige tillsammans med Danmark, Finland, Norge, Frankrike, Tyskland, Polen och Storbritannien.
Provning på evenemang
200 flaskor levererats till Carlsberg Sverige. Dessa flaskor kommer att användas i samband med Almedalsveckan och andra evenemang.
– Vi är riktigt glada över att vi har fått ta del av denna unika testproduktion som visar utvecklingen av Fibre Bottle. Nu har vi den senaste prototypen i vår hand, den är både biobaserad och återvinningsbar. Dessutom innehåller den öl som är producerad av ekologisk och hållbar kornmalt. Nu kan vi dela den med några av våra viktiga intressenter och fortsätta dialogen kring hållbar förpackningsinnovation tillsammans och faktiskt få ett prov på hur framtidens ölflaska kan komma att se ut, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.
Göra ytterligare förbättringar
Efter att produkten har rullat ut på de åtta testmarknaderna, och konsumenterna har fått säga sitt, kommer en utvärdering göras för att förbättra flaskans design ytterligare och fortsätta arbeta tillsammans med experter och partners inom Paper Bottle Community. Målet är att ölflaskan ska bli kommersiellt tillgänglig över tid.