Fem tecknade karaktärer ska få konsumenterna att agera rätt

PUBLICERAD: 21 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

De fem ”Carton Campaigners” ska hjälpa konsumenter och förpackningsanvändare att minska mängden förpackningar som idag går till deponier istället för att gå till återvinning. (Bild Pro Carton)

Pro Carton, den europeiska kartongorganisationen, har lanserat ”Carton Campaigners” – fem tecknade figurer som ska hjälpa konsumenter och förpackningsaktörer att agera rätt vad gäller förpackningsanvändning, återvinning, förnyelse, etc.

De fem karaktärerna är skapade utifrån de fem ledorden ”Reduce”, ”Reuse”, ”Recycle”, ”Renew” och ”Replace” och varje ”maskot” ska hjälpa Pro Carton i uppdraget att sprida kunskap och ökad medvetenhet om avfallsminskning, återanvändning av produkter och materialåtervinning, mm. Tillsammans representerar de fem karaktärerna en tydlig uppsättning riktlinjer för såväl varumärkesägare som konsumenter att ta ansvar för sina konsumtionsvanor och minska mängden förpackningar som går till deponier istället för återvinning.

De humoristiska karaktärerna kommer att integreras i fler av Pro Cartons olika initiativ och aktiviteter, bland annat TICCIT-programmet (”Trees in Cartons, Cartons into Trees”) som syftar till att lära barn i grundskolan om cirkulär ekonomi.

”Vi är verkligen glada över att lansera våra fem R-karaktärer, som var och en illustrerar de budskap vi försöker förmedla. Jag tror att vi tillsammans kan hantera konsumtionen av förpackningsmaterial så att det finns hopp om en ljusare framtid för vår miljö”, säger Tony Hitchin, chef för Pro Carton.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1974

Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här.
Lättx

Metsä Board moderniserar Simpele kartongbruk

Metsä Board har fattat ett investeringsbeslut att förnya falskartongmaskinen i Simpele i Finland, vilket kommer att förbättra kvaliteten på falskartong och öka produktionseffektiviteten.
Metsä Board Simpele_winterx

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Ny monofilm av PE för frysförpackningar

Bonduelle, ExxonMobil och Constantia Drukpol har tillsammans utvecklat en monofilm av polyeten som klarar de tuffa kraven på frysförpackningar.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy