Fazer förvärvar det nordiska smoothievarumärket Froosh

PUBLICERAD: 8 november 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Det svenska smoothieföretaget Froosh köps upp av Fazer. (Bild  Froosh)

Fazer-koncernen förvärvar det ledande nordiska smoothievarumärket Froosh, som ett led i sin tillväxt- och internationaliseringsstrategi. Froosh är det ledande smoothievarumärket i Finland och Sverige samt stark tvåa i Danmark och Norge. I och med förvärvet av Froosh går Fazer in i en ny kategori och förstärker sin närvaro inom detaljhandeln.

Froosh bli en plattform för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods utbud av hälsosamma, fruktbaserade produkter. Fazer Lifestyle Foods fokuserar på mjölkfria produkter, växtbaserade måltider samt mat och dryck som kan tas med och ätas i farten.    

”Hälsa och välmående samt en hållbar livsstil är starka globala konsumenttrender och vi ser stor potential inom detta område. Fazer håller på att transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission, Mat med mening, stöder våra strategiska mål och öppnar upp för nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter och för internationell expansion.  Vårt mål är att vara bland de tre främsta aktörerna inom växtbaserad mat med en omsättning på 300 miljoner euro i utvalda nordeuropeiska länder innan utgången av år 2022. Förvärvet av Froosh är en del av vår tillväxtplan, speciellt då smoothiemarknaden förväntas växa med över 10 procent per år ”, säger Fazers koncernchef och verkställande direktör Christoph Vitzthum.     

Froosh är ett svenskt företag med kontor runt om i Norden och med en snabbt växande exportverksamhet. Företaget har över 50 anställda i Norden. Med sin marknadsandel på 35 procent är företaget en klar ledare på den nordiska smoothiemarknaden. Froosh exporterar även sina produkter till Island, Baltikum, Tyskland, Frankrike, Irland, med flera och har nyligen gått in i Japan.    

Frooshs VD Brendan Harris har utnämnts till verkställande direktör för Fazer Lifestyle Foods och medlem i Fazer-koncernens ledningsgrupp  

”Froosh har nått stora framgångar under de senaste nio åren genom att erbjuda enkla, hälsosamma, goda fruktdrycker till upptagna, hälsomedvetna konsumenter. Vi är ett ambitiöst företag och nu är tiden rätt för att ytterligare höja våra mål. Vi är glada att bli en del av Fazer. Tillsammans kommer Fazer och Froosh att växa och utnyttja båda företagens styrkor.  Detta är ett spännande steg för Froosh och våra medarbetare, som arbetar hårt för att göra Froosh unikt”, säger Brendan Harris.   

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x