Fazer förvärvar det nordiska smoothievarumärket Froosh

PUBLICERAD: 8 november 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Det svenska smoothieföretaget Froosh köps upp av Fazer. (Bild  Froosh)

Fazer-koncernen förvärvar det ledande nordiska smoothievarumärket Froosh, som ett led i sin tillväxt- och internationaliseringsstrategi. Froosh är det ledande smoothievarumärket i Finland och Sverige samt stark tvåa i Danmark och Norge. I och med förvärvet av Froosh går Fazer in i en ny kategori och förstärker sin närvaro inom detaljhandeln.

Froosh bli en plattform för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods utbud av hälsosamma, fruktbaserade produkter. Fazer Lifestyle Foods fokuserar på mjölkfria produkter, växtbaserade måltider samt mat och dryck som kan tas med och ätas i farten.    

”Hälsa och välmående samt en hållbar livsstil är starka globala konsumenttrender och vi ser stor potential inom detta område. Fazer håller på att transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission, Mat med mening, stöder våra strategiska mål och öppnar upp för nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter och för internationell expansion.  Vårt mål är att vara bland de tre främsta aktörerna inom växtbaserad mat med en omsättning på 300 miljoner euro i utvalda nordeuropeiska länder innan utgången av år 2022. Förvärvet av Froosh är en del av vår tillväxtplan, speciellt då smoothiemarknaden förväntas växa med över 10 procent per år ”, säger Fazers koncernchef och verkställande direktör Christoph Vitzthum.     

Froosh är ett svenskt företag med kontor runt om i Norden och med en snabbt växande exportverksamhet. Företaget har över 50 anställda i Norden. Med sin marknadsandel på 35 procent är företaget en klar ledare på den nordiska smoothiemarknaden. Froosh exporterar även sina produkter till Island, Baltikum, Tyskland, Frankrike, Irland, med flera och har nyligen gått in i Japan.    

Frooshs VD Brendan Harris har utnämnts till verkställande direktör för Fazer Lifestyle Foods och medlem i Fazer-koncernens ledningsgrupp  

”Froosh har nått stora framgångar under de senaste nio åren genom att erbjuda enkla, hälsosamma, goda fruktdrycker till upptagna, hälsomedvetna konsumenter. Vi är ett ambitiöst företag och nu är tiden rätt för att ytterligare höja våra mål. Vi är glada att bli en del av Fazer. Tillsammans kommer Fazer och Froosh att växa och utnyttja båda företagens styrkor.  Detta är ett spännande steg för Froosh och våra medarbetare, som arbetar hårt för att göra Froosh unikt”, säger Brendan Harris.   

Text Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback