Hos fastfood-aktören Burger King är det nu slut med engångsbägare för dryck. I hamburgerkedjans svenska restauranger kommer drycker i fortsättningen istället att serveras i återanvändbara flergångsmuggar.
Burger King skriver i ett pressmeddelande att under år 2021 serverade man drygt 10 miljoner engångsmuggar med kylda drycker i sina svenska restauranger, exkluderat drive-thru. Genom att övergå till flergångsmuggar förväntar sig kedjan att minska på sitt koldioxidavtryck med 90 procent i jämförelse.
CO2-minskningen på 90 procent grundar sig på en undersökning av Tricorona climate partner ab, som under 2019 på uppdrag av Burger King jämförde koldioxidavtrycket i att gå från engångsmuggar till flergångsmuggar i Burger Kings svenska restauranger. I studien framkom det att flergångsmuggar reducerar CO2-avtrycket med 90 procent per livscykel jämfört med engångs pappersmuggar, där livscykeln omfattade råmaterial, produktion, transport, användande och slutförbrukning.
”Det här är ett litet och naturligt steg i rätt riktning. Det är de små framstegen som bidrar och kontinuerligt gör skillnad. Därför är utfasningen av våra engångsmuggar i restaurangerna en del av en större insats, där vi tittar på alla våra förpackningar och nya vägar för att minska vår klimatpåverkan”, säger Maria Finnerman, innovationschef för Burger King i Skandinavien.
Burger King skriver att man är en av de första fastfood-kedjorna att införa återanvändbara förpackningsalternativ i sina restauranger i Sverige. De nya flergångsmuggarna började tas i bruk i 60 av Burger Kings svenska restauranger i slutet av juni i år och enligt plan ska muggarna finnas i kedjans samtliga restauranger senast år 2024. Beslutet går i linje med EU:s engångsplastdirektiv för minskad förbrukning av engångsmuggar samt Sveriges lagkrav om flergångsmaterial, som träder i kraft i januari 2024. Därefter ska serveringar kunna erbjuda dryck och mat i återanvändbara dryckesbägare och matlådor.