Färdigrättsförpackningar med personliga Valentin-hälsningar

PUBLICERAD: 14 april 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Till Alla Hjärtans Dag fylldes finska butiksdiskar med soppförpackningar från Saarioinen Oy försedda med digitaltryckta personliga hälsningar från konsumenter. (Bild Metsä Board)|Konsumenternas personliga hälsningar digitaltryckts på stora röda hjärtan på Saarioinens förpackningar med soppor. (Bild Metsä Board)

Finska färdigrättsleverantören Saarioinen Oy tog ett annorlunda grepp vid årets Alla Hjärtans Dag och fyllde butiksdiskarna med förpackningar för färdiga soppor, försedda med personliga hälsningar från konsumenter! Projektet gick att genomföra med hjälp av en online plattform, som kombinerad med digitaltryck, öppnade nya spännande möjligheter för förpackningen.

En följd av Covid-19 är att många konsumenter väljer att äta färdigmat hemma i stället för att äta ute eller i arbetsplatsens matsal. Med sitt digitaltrycksprojekt, som lanserades strax före Alla hjärtans dag, gav Saarioinen Oy och finska företaget PackageMedia Oy en personlig touch till den vardag, som nu är påverkad av pandemin.

Konsumenternas personliga hälsningar digitaltrycktes på röda hjärtan på Saarioinens förpackningar. (Bild Metsä Board)

PackageMedia, som är specialiserade på förpackningar och digitaltryck och ingår i Pyroll-gruppen, byggde en online plattform för Saarioinen, där konsumenter skrev in över 400 personliga hälsningar till Alla hjärtans dag. De personliga hälsningarna, som även var försedda med författarnas namn och hemstad, trycktes digitalt i form av röda hjärtan på Saarioinens soppförpackningar och levererades till butiker över hela Finland.

”Digitalisering inom förpackningsindustrin är mycket mer än bara utskrift. Den kan användas för att kombinera de digitala och fysiska världarna i vardagliga förpackningar och genom digitalisering kan vi utnyttja den fysiska förpackningens fulla potential ännu bättre”, säger Mauri Reinilä, VD för PackageMedia, som också informerar om att man valt kartongkvaliteten MetsäBoard Classic FBB som material till Saarioinens förpackningar.

”Det är en av de bästa kartongerna på marknaden vad gäller både utseende och funktionalitet, och det är också en livsmedelssäker kvalitet. Bra, ansvarsfullt och lätt återvinningsbar kartong stärker varumärket”, säger Mauri Reinilä.

När förpackningar används på flera sätt kan det också vara till nytta för miljön. Genom att utnyttja förpackningar till exempelvis olika kampanjer blir det möjligt att minska användningen av andra marknadsförings- eller kampanjmaterial, vilket kan ge miljöfördelar. Ibland kan förpackningar till och med bli samlarobjekt i stället för att återvinnas efter sin första uppgift.

Saarioinen blev intresserade av att utforska ny teknik, som får konsumenternas röster att ses och höras via företagets produkter.
”Förpackningar är en mycket viktig marknadsföringskanal för Saarioinen och vi är intresserade av att fortsätta att använda den i framtiden. Alla Hjärtans Dag-kampanjen var ett trevligt sätt att ta med konsumenterna på resan, som en del av förpackningen, och gav oss en möjlighet att lysa upp deras vardag”, säger Saarioinens marknadschef Tiia Rita.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x