Färdigrättsförpackningar med personliga Valentin-hälsningar

PUBLICERAD: 14 april 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Till Alla Hjärtans Dag fylldes finska butiksdiskar med soppförpackningar från Saarioinen Oy försedda med digitaltryckta personliga hälsningar från konsumenter. (Bild Metsä Board)|Konsumenternas personliga hälsningar digitaltryckts på stora röda hjärtan på Saarioinens förpackningar med soppor. (Bild Metsä Board)

Finska färdigrättsleverantören Saarioinen Oy tog ett annorlunda grepp vid årets Alla Hjärtans Dag och fyllde butiksdiskarna med förpackningar för färdiga soppor, försedda med personliga hälsningar från konsumenter! Projektet gick att genomföra med hjälp av en online plattform, som kombinerad med digitaltryck, öppnade nya spännande möjligheter för förpackningen.

En följd av Covid-19 är att många konsumenter väljer att äta färdigmat hemma i stället för att äta ute eller i arbetsplatsens matsal. Med sitt digitaltrycksprojekt, som lanserades strax före Alla hjärtans dag, gav Saarioinen Oy och finska företaget PackageMedia Oy en personlig touch till den vardag, som nu är påverkad av pandemin.

Konsumenternas personliga hälsningar digitaltrycktes på röda hjärtan på Saarioinens förpackningar. (Bild Metsä Board)

PackageMedia, som är specialiserade på förpackningar och digitaltryck och ingår i Pyroll-gruppen, byggde en online plattform för Saarioinen, där konsumenter skrev in över 400 personliga hälsningar till Alla hjärtans dag. De personliga hälsningarna, som även var försedda med författarnas namn och hemstad, trycktes digitalt i form av röda hjärtan på Saarioinens soppförpackningar och levererades till butiker över hela Finland.

”Digitalisering inom förpackningsindustrin är mycket mer än bara utskrift. Den kan användas för att kombinera de digitala och fysiska världarna i vardagliga förpackningar och genom digitalisering kan vi utnyttja den fysiska förpackningens fulla potential ännu bättre”, säger Mauri Reinilä, VD för PackageMedia, som också informerar om att man valt kartongkvaliteten MetsäBoard Classic FBB som material till Saarioinens förpackningar.

”Det är en av de bästa kartongerna på marknaden vad gäller både utseende och funktionalitet, och det är också en livsmedelssäker kvalitet. Bra, ansvarsfullt och lätt återvinningsbar kartong stärker varumärket”, säger Mauri Reinilä.

När förpackningar används på flera sätt kan det också vara till nytta för miljön. Genom att utnyttja förpackningar till exempelvis olika kampanjer blir det möjligt att minska användningen av andra marknadsförings- eller kampanjmaterial, vilket kan ge miljöfördelar. Ibland kan förpackningar till och med bli samlarobjekt i stället för att återvinnas efter sin första uppgift.

Saarioinen blev intresserade av att utforska ny teknik, som får konsumenternas röster att ses och höras via företagets produkter.
”Förpackningar är en mycket viktig marknadsföringskanal för Saarioinen och vi är intresserade av att fortsätta att använda den i framtiden. Alla Hjärtans Dag-kampanjen var ett trevligt sätt att ta med konsumenterna på resan, som en del av förpackningen, och gav oss en möjlighet att lysa upp deras vardag”, säger Saarioinens marknadschef Tiia Rita.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx