Portionsrätter i olikfärgade tråg av återvunnen konsument-PET

PUBLICERAD: 29 september 2020
UPPDATERAD: 25 januari

ICA:s färska portionsrätter förpackas nu i olikfärgade “color of the day”-tråg, som till 75 procent består av PET från återvunna konsumentförpackningar. (Bild ICA)|”Jag tror detta är lösningen för att vi i Sverige på sikt ska få ihop ett cirkulärt flöde även för våra PET-tråg”, säger Sofia Erixson till Packnews.

Från och med vecka 40 levereras ICA:s färska portionsrätter i olikfärgade “color of the day”-tråg, som till 75 procent består av PET från återvunna konsumentförpackningar, så kallad CPET.

De nya färdigmatstrågen tillverkas av danska Faerch A/S under varumärket CPET Evolve by Faerch och plasten i förpackningarna kommer från livsmedelstråg och flaskor, som samlats in i Europa, tvättats och omvandlats till nya livsmedelsförpackningar. Ingen ny färg tillsätts, vilket innebär att trågen får sin unika färg beroende på vilka färger det insamlade materialet har. Färgerna varierar i olika nyanser av rosa, brunt och grönt.

”Plasten i de nya förpackningarna kommer till största del från återvunnen konsumentplast, något som efterfrågas. Att byta till återvunnen plastråvara är helt i linje med våra högt uppsatta plastmål”, säger Sofia Erixson, senior förpackningsutvecklare på ICA.

Genom att byta från svarta och till hundra procent fossilbaserade tråg till en förpackning som består av 75 procent återvunnen plast minskar förpackningens utsläpp av koldioxid med ca 43 procent.

”Vi är fortfarande tidigt i omställningen, men jag tror att detta är lösningen för att vi i Sverige på sikt ska få ihop ett cirkulärt flöde även för våra PET-tråg. Det är inte hållbart i längden att trågen går till förbränning”, säger Sofia Erixson till Packnews.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432