Färdiglagad gourmetmat i förslutbara konservburkar

PUBLICERAD: 8 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Den specialutvecklade konservburken från Crown Food Europe är försluten med en aluminiumfolie och kan återförslutas med det ledade locket och dess ”spännkrok” i metalltråd. (Bild Crown Food Europe)|Den franske stjärnkocken Olivier Bellin hade tillagat två speciella rätter inför demonstrationen av den nya förpackningslösningen för färdiglagad gourmetmat. (Bild L’Auberge des Glazicks)

Metallförpackningsföretaget Crown Food Europe och franska färdigmatsproducenten William Saurin har tillsammans med franska stjärnkocken Olivier Bellin utvecklat ett nytt förpackningskoncept för färdiglagad gourmetmat, där produkterna förpackas i specialutvecklade och återförslutbara konservburkar av metall.

Med det nya förpackningskonceptet vill Crown och deras partners undersöka möjligheterna för att lansera metallförpackningar som alternativ på den franska marknaden för färdiglagad mat inom premiumsegmentet.

Den nyutvecklade konservburken är hermetiskt försluten med en avdragbar aluminiumfolie, som ger produkterna lång hållbarhet. Burken rymmer 400 gram och är återförslutbar med ett ledat lock, som låses med en ”spännkrok” av metalltråd.

Den franske stjärnkocken Olivier Bellin hade tillagat två speciella rätter inför demonstrationen av den nya förpackningslösningen för färdiglagad gourmetmat. (Bild L’Auberge des Glazicks)

”Konceptet visar de överlägsna egenskaperna hos konserverad mat. Genom att kombinera de bästa ingredienserna och recepten med konservförpackningen får konsumenterna tillgång till goda och näringsmässigt balanserade måltider. Burkarna har skräddarsytts för de här nya gourmetprodukterna och levererar bekvämlighet, säkerhet och återvinningsbarhet”, säger Laetitia Durafour, marknadschef för Crown Food Europe.

Det nya förpackningskonceptet visades nyligen för inbjudna gäster och journalister. Vid demonstrationen deltog representanter från såväl Crown Food Europe som färdigmatsföretaget William Saurin samt stjärnkocken Olivier Bellin från den tvåstjärnigt Michelin-försedda restaurangen L’Auberge des Glazicks i Bretagne.

Inför visningen hade Olivier Bellin skapat en meny bestående av två recept – dels en kycklinggryta ”Duck Pot au Feu”, dels en vegetarisk rätt med bovete quinoa, glaserade morötter, ingefära och timjansmör. Vid demonstationen deltog också en näringsexpert, som informerade om hur konserver har potential att ge den förpackade maten hälsofördelar, som är i nivå med färska livsmedel

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432