Faller Packaging växer med köp av specialist på bipacksedlar

PUBLICERAD: 12 december 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Med förvärvet av ungerska Pharma Print får Faller Packaging en specialist på produktion av bipackseldar till läkemedelsförpackningar. (Genrebild)|Personal från Faller Packaging och Pharma Print firar affären. Från vänster: Michael Faller, Faller Packaging, János Karancsi, Lila Karancsi och Erika Karancsi, Pharma Print, Marcus Szukalski och Tilmann Wild, Faller Packaging. (Bild Faller Packaging)

Tyska Faller Packaging, specialist på läkemedelsförpackningar har tagit över ungerska företaget Pharma Print Kft, med säte i Debrecen. Pharma Print producerar sedan många år bipacksedlar till förpackningar inom läkemedelsbranschen och vårdsektorn.

Faller Packaging, som nyligen bytt namn från August Faller, skriver i ett pressmeddelande att med övertagandet av det ungerska biolaget fortsätter Faller Packaging att utöka sitt omfattande nätverk av produktionsplatser runt om i Europa.

Personal från Faller Packaging och Pharma Print firar affären. Från vänster: Michael Faller, Faller Packaging, János Karancsi, Lila Karancsi och Erika Karancsi, Pharma Print, Marcus Szukalski och Tilmann Wild, Faller Packaging. (Bild Faller Packaging)

Pharma Print har 70 medarbetare och förser den östeuropeiska och internationella marknaden med bipacksedlar till läkemedelsprodukter.

”Vår ledningsgrupp tittade under flera månader närmare på Pharma Print och vi blev imponerade av kvaliteten, de lovande utvecklingsmöjligheterna och de stora likheterna i företagskultur. Därför är vi glada över att hälsa nyförvärvet välkommen till Faller Packaging”, berättar Faller Packagings VD Michael Faller.

I och med övertaget omfattar Faller Packagings europeiska nätverk nu åtta produktionsanläggningar, vilka täcker hela värdekedjan för tillverkning av läkemedelsförpackningar.

”Pharma Print spetsar vår kompetens och kapacitet vad gäller bipacksedlar och bidrar till att vi snart kan hjälpa våra kunder ännu snabbare, tillförlitligare och mer heltäckande”, avslutar Michael Faller.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se