Færch Plast bygger upp för global expansion

PUBLICERAD: 16 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Joe Iannindardo leder Færch Plast​s målmedvetna globala expansion.|Færch Plasts prisbelönade tvåfärgade CPET-tråg för färdigrätter återfinns bland annat hos dagligvarukedjan Tesco i Storbritannien.|Færch Plasts innovativa CPET-tråg för pizzor belönades med trofén Snack d´Or.

Danska Færch Plast, som är en av Europas ledande tillverkare av högkvalitativa plastförpackningar för livsmedelsindustrin, tillkännager att man håller på att bygga ett nätverk av internationella distributörer som ett led i en målmedveten och massiva global expansion.
Företaget siktar i första hand in sig på att komma in på och expandera på marknaderna i Australien, Nya Zeeland, USA, Kanada, Sydafrika, Mellanöstern och Israel.

Færch Plast har haft ett flertal prisbelönta produkter och tillverkningskoncept de senaste åren och nu anser man att dessa framgångar ger bränsle till en tillväxt utanför hemmamarknaderna inom EU. Framförallt ser man en potential i att lansera företagets förpackningslösningar i det ugnssäkra plastmaterialet CPET, främst avsett  för frysta och kylda färdigrätter.

Man tänker på global nivå även introducera sina förpackningslösningar i det innovativa monomaterialet MAPET® II. Materialet är speciellt utvecklat för effektiv toppförsegling av livsmedeltråg för färskt kött, fågel och fisk.

”Den här internationella expansionen är en viktig del av Færch Plasts strategiska tillväxtplan. Vi har uppnått en utmärkt meritlista under 46 år och skapat en imponerande kundbas som omfattar de ledande livsmedelsproducenterna, förädlarna och förpackarna i Europa”, säger Joe Iannindardo, försäljningschef hos Færch Plast A/S för företagets transatlantiska marknader.

Enbart under 2014 vann Færch Plast flera prestigefyllda utmärkelser i förpacknings- och designtävlingar. Företagets innovativa CPET-tråg för pizzor belönades med trofén Snack d´Or vid Sandwich & Snack Show i Paris, dess tvåfärgade CPET-tråg belönades i Starpack Awards avdelning ”Primärförpackningar för livsmedel och dryck” och materialinnovationen MAPET® II fick såväl en Scanstar som en Worldstar.

”Vi har ett oöverträffat rykte som marknadsledare inom CPET-förpackningar till europeiska producenter och leverantörer av frysta och kylda färdigrätter och med hjälp av ett nätverk av välrenommerade distributörer ser vi fram emot att upprepa dessa framgång även i resten av världen”, säger Joe Iannindardo.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax