|Japanska sakemärket Kirinzan tilldelades Platinum Pentaward
|Candela Chocolate vann Platinum i livsmedelskategorin.
|Japanska Matsukiyo Toilet Paper erhöll en Platinum Pentaward.
|Brittiska Stranger & Strangers design till flaskan för italienska spritdrycken Italicus belönades med Platinum Pentaward.
|En serie förpackningar till vitryska glödlampor blev kategorisegrare i ”Andra marknader”.
2017 års upplaga av den globala förpackningsdesigntävlingen Pentawards är avgjord.
Mässan Packaging Innovation, som arrangeras av Easyfairs samtikdigt med mässorna Empack och Logistics & Distribution på Kistamässan 4 – 5 oktober, blir först att visa upp de vinnande bidragen. Dessutom kommer representanter för tre av de vinnande bidragen stå på Packaging Innovations-scenen och berätta om sina varumärken.
Den 11:e upplagan av Pentawards lockade drygt tvåtusen bidrag från 54 länder världen över. Tillkännagivandet av de vinnande bidragen och deras upphovsmän skedde den 23 september i Barcelona, då den internationella juryn, förutom Diamond Pentaward Best in Show – den mest prestigefyllda utmärkelsen – och Platinum Pentaward i fem huvudkategorier även fördelade guld-, silver- och bronsutmärkelser i 55 underkategorier.
Den eftertraktade Diamond-utmärkelsen gick i år till den Spanien-baserade Perfumes y Diseño för en serie om tre parfymflaskor under varumärket Starck Paris.
I de fem huvudkategorierna gick Platinum Pentaward till följande:
- DRYCKER: Japanska Ryuta Ishikawa för flaskan till sakemärket Kirinzan
- LIVSMEDEL: Peruanska Infinito för chokladvarumärket Candela Chocolate
- KROPP & HYGIEN: Interbrand Japan för Matsukiyo Toilet Paper
- LYXVAROR: Brittiska Stranger & Stranger för flaskan till italienska spritdrycken Italicus
- ANDRA MARKNADER: Vitryska Angelina Pischikova för en serie förpackningar till glödlampmärket CS Light Bulbs
Alla vinnarna kan ses på Pentawards hemsida.