EU slår fast: Mjölk och smör måste komma från däggdjur!

PUBLICERAD: 15 juni 2017
UPPDATERAD: 25 januari

EU-domstolen slår fast att vegetariska produkter inte får marknadsföras som ”mjölk” eller ”smör”.

I en dom mot tyska företaget TofuTown slår EU-domstolen fast att vegetariska produkter inte får marknadsföras som ”mjölk” eller ”smör”.
Det tyska företaget TofuTown, som producerar och säljer vegetariska och veganska livsmedel, har stämts i EU-domstolen av föreningen VSW för att ha marknadsfört vegetariska produkter, där förpackningarna märkts med beteckningar som ”Tofubutter” (tofusmör), ”Pflanzenkäse” (vegetabilisk ost), ”Veggie-Cheese”, ”Cream” och andra liknande namn.

Om något kallas för mjölk, smör, grädde, ost eller yoghurt ska det göras av mjölk från ett däggdjur, enligt domstolen. Och med mjölk avses endast det ”normala juversekret som erhålls vid en eller flera mjölkningar, utan någon tillsats och utan att något avlägsnats från detta”.

Undantag finns dock för traditionella eller etablerade produkter som kokosmjölk, kakaosmör och jordnötssmör. 

TofuTown har hävdat att bolagets reklam och förpackningsmärkningar inte strider mot EU:s bestämmelser, dels eftersom det sätt på vilket konsumenten uppfattar dessa beteckningar väsentligt har ändrats de senaste åren, dels eftersom bolaget inte använder beteckningar som ”smör” eller ”cream” separat, utan alltid tillsammans med begrepp som hänvisar till de aktuella produkternas vegetabiliska ursprung, exempelvis ”tofusmör” eller ”rice spray cream”.

Text Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback