Etikettkoncernen CCL på G: flera förvärv på samma dag

PUBLICERAD: 25 januari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi välkomnar Label Art och Woelco till CCL”

Globala etikett- och förpackningskoncernen CCL Industries Inc., med huvudsäte i kanadensiska Toronto, tycks vara på G! På samma dag – den 21 januari –  har man nämligen genomfört tre betydande transaktioner!
Dels har CCL köpt två etikettföretag, i Tyskland respektive Irland, dels har man kraftigt ökat sitt ägande i ett joint venture-bolag i Thailand.

I Tyskland har CCL för 27 miljoner dollar köpt företaget Woelco AG, som tillverkar och marknadsför etiketteringssystem bland annat inom industri och fordon. Förutom en moderna state-of-the-art-fabrik vid Woelcos huvudkontor strax utanför Stuttgart ingår även dotterbolag i USA och Kina i förvärvet.

Woelco kommer att ingå i CCL:s affärsområde European Industrial & Automotive label och VD blir Woelcos huvudägare Dieter Woelfle.

Det irländska förvärvet avser det Dublin-baserade företaget Label Art Ltd. med dotterbolaget Label Art Digital Ltd. Privatägda Label Art tillverkar självhäftande etiketter inom hälsovård och specialprodukter för den irländska och brittiska marknaden. Köpeskillingen uppges till 15 miljoner dollar och under förytsättning att affären godkänns av berörda myndigheter kommer CCL att bedriva verksamheten under namnet CCL Label Ireland.

I Thailand har CCL investerat 6 miljoner dollar i kontanter för att öka sin ägarandel till 75 procent i ett tubtillverkande joint venture-bolag, som man startat tillsammans med japanska Taisei Kako Co Ltd.

”Vi har känt ledningen för Label Art i flera år och vi välkomnar såväl dem som det erfarna Woelco-teamet till CCL. Dessa förvärv tillför viktiga geografiska och kapacitetshöjande värden till våra affärsområden CCL Design respektive Healthcare & Specialty. Och vår ökade investering i CCL Taisei stärker vårt växande engagemang inom tubproduktion för hem- och personlig hygien-sektorn samt ger oss viktigt partnerskap och marknadsnärvaro i Japan”, säger CCL:s koncernchef och VD Geoffrey T. Martin.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432