Etikettföretaget Jigraf breddar med en HP Indigo WS6800

PUBLICERAD: 15 december 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Jigraf i Landskrona har investerat i en HP Indigo WS6800 digital etikettpress.

Två UV-inkjetprintrar och en HP Indigo var alternativen, när etikettryckeriet Jigraf ville uppgradera sin digitala kapacitet. Beslutet satt långt inne och tog över ett år.
”Vi valde HP Indigo WS6800 främst för att det är en extremt flexibel maskin, som trycker på i princip alla material och det passade våra behov, säger Mats Jarlebrink, en av två bröder, som driver familjeföretaget Jigraf.

Jigraf i Landskrona är ett renodlat etikettryckeri, som tryckt självhäftande etiketter för relativt stora kunder sedan 1980. Ända sedan starten har företaget erbjudit digitaltryck, först som svart/vitt, men från början av 2000-talet även i fyrfärg. För att utöka kapaciteten investerade Jigraf år 2009 i en HP Indigo WS4000.
 
När det åter igen var dags att uppgradera den digitala kapaciteten förra året, gjorde Jigraf en ordentlig analys av de olika alternativen på marknaden. 

”Vi höll på i nästan ett år och reste runt och testade olika tekniker. I slutet hade vi tre alternativ, HP Indigo och två UV-inkjetprintrar”, berättar Mats Jarlebrink.

Beslutet togs, när man fick möjlighet att besöka HP Experience Center i Barcelona.

”Då kunde vi med egna ögon se vilka möjligheter, som finns med HP Indigo”, säger Mats Jarlebrink.

Med den nya tryckpressen HP Indigo WS6800, som kommer att installeras i mitten av januari 2017, får Jigraf framför allt ett bredare alternativ, med betydligt fler möjligheter att serva sina kunder. Dessutom ökas den digitala kapaciteten med 4-5 gånger.
 
”Det här blir vår digitala basmaskin, som kommer att stå och rulla dag efter dag och serva många olika behov”, konstaterar Mats Jarlebrink.

Jigrafs nya digitala etikettryckpress levereras av Göteborgsbaserade Visutech, som är HP Indigos partner i Norden sedan lanseringen 1994.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker