Etiketter med förbjudna bilder på Mackmyras ”frihetswhisky”

PUBLICERAD: 10 juni 2020
UPPDATERAD: 25 januari

De sex flaskorna i Mackmyra Frihet är försedda med etiketter som visar de bilder, som Mackmyra förbjudits att använda i sin marknadsföring. (Bild Mackmyra)
|

Svenska whiskyproducenten Mackmyra har fällts i Patent- och marknadsdomstolen för otillbörligt användande av sex bilder i sociala medier enligt den så kallade bildregeln, som kraftigt begränsar bildanvändning i marknadsföring av alkoholhaltiga drycker i Sverige. Nu protesterar Mackmyra mot domen genom att lanserar Mackmyra Frihet, en serie whiskyflaskor som pryds av etiketter med de förbjudna bilderna!

I serien ingår sex olika whiskysorter – tre Mackmyra ”klassiker” och tre speciellt framtagna ”säsongswhiskies”. De sex flaskorna pryds av etiketter med de stämda och förbjudna bilderna.

”Detta är i grund och botten en frihetsfråga. När vi inte ens kan visa bilder på natur och människor för våra internationella kunder i sociala medier, måste vi dra en gräns” säger Magnus Dandanell. (Bild Mackmyra)

Tvisten har pågått sedan 2017 och inleddes med att Mackmyra stämdes av Konsumentombudsmanenen (KO). Ärendet följdes sedan upp i Patent- och marknadsdomstolen och nyligen utfärdade Stockholms tingsrätt en fällande dom mot Mackmyra. Domen säger att Mackmyras reklambilder ”inte lever upp till bildregeln och kravet på särskild måttfullhet” och att de anspelar på stämningar och känslor samt att de ”väcker särskild uppmärksamhet”.

Mackmyra menar att domen är ett hot mot hela dryckesbranschen med över 800 svenska producenter.

”Detta är i grund och botten en frihetsfråga. Vi har i tjugo år varit tålmodiga gentemot det svenska regelverket, vilket i stora drag är ansvarsfullt och bra. Men när vi inte ens kan visa bilder på natur och människor för våra internationella kunder i sociala medier, då måste vi dra en gräns. Om den här domen skulle vinna laga kraft, skulle branschen inte längre kunna konkurrera med sina utländska motparter”, säger Magnus Dandanell, en av Mackmyras grundare.

Enligt Mackmyra förmedlar de aktuella bilderna en helhetsbild av företaget Mackmyra – med svensk natur, svenska råvaror, hantverk och innovation. Svensk alkohollagstiftning säger tydligt att varumärket, råvaror och produktinformation är godkänt i samband med bildanvändning.

Mackmyra har överklagat domen, som nu ska omprövas av Patent- och marknadsöverdomstolen, som i princip är den högsta instansen för frågor kring marknadsföring och alkohol. Mackmyra har begärt att Patent- och marknadsöverdomstolen ska inhämta förhandsbesked från EU-domstolen.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax