På Empack i Kista presenterades den nya etiketthandboken för första gången. Boken avtäcktes vid en enkel ceremoni av Lotta Samuelsson från Boxon Systems och Etikettgruppens arbetsutskott.
År 2003 producerade Etikettgruppen inom Grafiska Företagen ”Handbok i Etikett”, en praktisk liten bok som gav existerande och potentiella kunder till etikettföretagen vägledning inför en beställning. Under de år som passerat sedan dess har mycket hänt i branschen och det har blivit hög tid för en uppdaterad version.
Grafiska Företagen och tidningen nord emballage tog tag i frågan och har under en period steg för steg utvecklat boken som nu heter ”ETIKETTEN I FOKUS” med underrubriken ”Boken som hjälper dig att göra rätt när du ska köpa etikett”.
I den nya versionen har en del material tagits bort, en del finns kvar och mycket har tillkommit. Det innebär att antalet sidor nu är 88, en ökning med drygt 30 jämfört med den första versionen.
Förutom handfasta råd och snabba beskrivningar av olika begrepp i branschen finns även ett par läsvärda intervjuer med designers och etikettköpare. Peter Neumeister från varumärkes- och designbyrån Neumeister, ger sin syn på etikettdesign, Stefan Santos, marknads- och innovationschef på Spendrups, ser på etiketten ur ett kundperspektiv, Lars Wallentin, designguru med 40 år på Nestlé, ger handfasta råd i ett antal punkter och Maria Schmidt Larsson, från Daucus Design, berättar om varför hon älskar etiketter.
Medlemsföretagen i Etikettgruppen får ett antal böcker gratis, och kan sedan beställa fler. Även icke medlemmar kan naturligtvis beställa den.
I båda fallen gäller att boken kan beställas HÄR!