”Etiketten i fokus” avtäcktes vid ceremoni på Empack

PUBLICERAD: 9 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Lotta Samuelsson från Boxon Systems och Etikettgruppens arbetsutskott avtäckte den nya etiketthandboken.|Den nya etiketthandboken är betydligt mer innehållsrik än sin föregångare.

På Empack i Kista presenterades den nya etiketthandboken för första gången. Boken avtäcktes vid en enkel ceremoni av Lotta Samuelsson från Boxon Systems och Etikettgruppens arbetsutskott. 
År 2003 producerade Etikettgruppen inom Grafiska FöretagenHandbok i Etikett”, en praktisk liten bok som gav existerande och potentiella kunder till etikettföretagen vägledning inför en beställning. Under de år som passerat sedan dess har mycket hänt i branschen och det har blivit hög tid för en uppdaterad version.

Grafiska Företagen och tidningen nord emballage tog tag i frågan och har under en period steg för steg utvecklat boken som nu heter ”ETIKETTEN I FOKUS” med underrubriken ”Boken som hjälper dig att göra rätt när du ska köpa etikett”.

I den nya versionen har en del material tagits bort, en del finns kvar och mycket har tillkommit. Det innebär att antalet sidor nu är 88, en ökning med drygt 30 jämfört med den första versionen.

Förutom handfasta råd och snabba beskrivningar av olika begrepp i branschen finns även ett par läsvärda intervjuer med designers och etikettköpare. Peter Neumeister från varumärkes- och designbyrån Neumeister, ger sin syn på etikettdesign, Stefan Santos, marknads- och innovationschef på Spendrups, ser på etiketten ur ett kundperspektiv, Lars Wallentin, designguru med 40 år på Nestlé, ger handfasta råd i ett antal punkter och Maria Schmidt Larsson, från Daucus Design, berättar om varför hon älskar etiketter.

Medlemsföretagen i Etikettgruppen får ett antal böcker gratis, och kan sedan beställa fler. Även icke medlemmar kan naturligtvis beställa den.
I båda fallen gäller att boken kan beställas HÄR!

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker