Eslövsklass gjorde det: Segrade igen i Pantresan!

PUBLICERAD: 26 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Stor glädje och inte så liten förvåning hos klass 3 på Östra skolan i Eslöv|som vann Pantameras och Returpacks ”Pantresan” för andra året i rad!

Det blev stor förvåning i klassrummet hos klass 3, Östra skolan i Eslöv, när Returpacks marknadschef Katarina Lundell dök upp och meddelade att klassen vunnit Pantresan 2015 för lågstadieklasser!
”Va, har vi vunnit igen?”, hördes de förvånade barnen ropa.
Klassen vann nämligen även i fjol (då som klass 2) och då som nu fick man hela 20.000 kronor att använda till en gemensam klassaktivitet.

”Alla är superglada! Vi trodde inte vi skulle vinna igen. Strategin har varit att engagera föräldrar, föräldrars bekanta och många andra. Vi har haft hjälp från människor i större delen av Skåne”, säger klassens lärare Eva-Marie Rudolfsson till Sydsvenskan.

För att tävlingen ska bli rättvis mellan små och större klasser slår man ut summan på de insamlade pantkvittona på antalet barn i klassen. Och i år fick de 27 eleverna i Eslövsklassen ihop 42.214 kronor eller 1.508 kronor per elev.

Prispengarna kommer klass 3 på Östra skolan att använda till en klassresa till Liseberg, som ska genomföras innan sommarlovet börjar.

Segrande klass för mellanstadielever blev klass 4-6 på Lofsdalens skola i Härjedalen.

”Pantresan” är Returpacks nationella skoltävling och ingår i kampanjen Pantamera. 600 låg- och mellanstadieklasser deltog i år och tillsammans samlade de in pantburkar och –flaskor för 1.131.104 kronor.

”Till hösten kommer tävlingen  tillbaka, men i en något annan skepnad, som vi just nu funderar på”, säger Katarina Lundell till SDS.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax