Engångsprodukter av plast försvinner från Lidls butiker

PUBLICERAD: 12 augusti 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”Ett mycket viktigt steg på vägen för att nå våra mål”, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Lidl Sverige kommer att sluta sälja engångsprodukter av plast. Till slutet av nästa år ska man ha fasat ut produkter som dryckesbägare, glas, sugrör, tallrikar, bestick och bomullspinnar i samtliga butiker.
Beslutet är en del av Lidls globala strategi att minska användningen av plast med 20 procent före år 2025.

Engångsplastartiklarna ska gradvis, fram till slutet av år 2019, ersättas med produkter tillverkade av alternativa och återvinningsbara material. Exempelvis så kommer bomullspinnar i plast att ersättas med papperspinnar. I ett andra steg kommer Lidl att fasa ut alla bestick inom färdigmat samt plastsugrör på dryckesförpackningar.

”Beslutet att ta bort engångsartiklar av plast ur sortimentet är ett mycket viktigt steg på vägen för att nå våra mål, där reducering av plast är ett våra viktigaste fokusområden, både på nationell men framförallt på global nivå. Vår globala plaststrategi gör att vi kan agera snabbt och driva utvecklingen i branschen” säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Lidl Sverige har redan genomfört ett flertal åtgärder för att minska plastanvändningen. Bland annat har tjockleken reducerats på 25-liters avfallspåsar och på fryspåsar med zip-förslutning. Vidare har pant införts på saftflaskor av eget märke och plasten i förpackningarna för cashewnötter och tranbär har reducerats med 20 procent. Den hela plastpåsen för ekologiska bananer har bytts ut mot endast en plastgördel, en reducering av plast med nära 85 procent för ett kilo bananer.

Under 2018 ska ett flertal ytterligare åtgärder realiseras, som innebär både minskad plastanvändning men också hållbarare alternativ till lösviktspåsar, plastbärkassar och förpackningar. Den 1 juni höjde Lidl priset på plastbärpåsar med 50 öre och för varje såld plastpåse skänks 40 öre till hållbarhetsprojekt i Sverige.

Lidl skriver i ett pressmeddelande att man dessutom är den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox