En växande marknad för bioplastpåsar för hundbajs...

PUBLICERAD: 29 mars 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Bioplastbaserade hundbajspåsar har blivit en framgångsrik nisch i USA och Europa för australiska Secos.

Förpackningar av bioplast används till allt fler produkter och exemplen är många. Ett något udda sådant är väl de bioplastpåsar för hundbajs, som australiska Secos tillverkar…
Melbourne-baserade Secos Group Ltd, som bildades 2015 genom en sammanslagning av de australiska bioplastföretagen Cardia Bioplastics Ltd och Stellar Films Group Pty. Ltd., säger att efterfrågan på hundbajspåsar i bioplast är stor bland hundägare och att man nu har stora försäljningsframgångar med dessa bioplastpåsar i USA och Europa.

I sin fabrik i kinesiska Nanjing tillverkar Secos nu två typer av bioplastbaserade hundbajspåsar. Dels en helt ”grön” variant, som består till hundra procent av komposterbar bioplast, dels en hybridpåse, som tillverkas av bioplast från majstärkelse i kombination med konventionell oljebaserad plast som polyeten eller polypropen.

Secos lanserade sina hundbajspåsar i bioplast på en miljömässa i Tyskland för knappt tvår år sedan och fick ett mycket gott gensvar. Produktionskapaciteten vid företagets fabrik i Kina är nu uppe i 250 miljoner påsar och orderstocken har växt med 60 procent den senaste tolvmånadersperioden.

Någon framgång på den inhemska australiska marknaden har dock inte Secos med sin hundbajspåsar.

”Återförsäljare i Australien är restriktiva med att köpa in dessa påsar, eftersom de kostar mer än konventionella hundbajspåsar, medan återförsäljare i USA och Europa ligger flera år före i sin miljömedvetenhet”, säger Frank Glatz, VD Cardia Bioplastics, till Plastic News.

Secos hundbajspåsar säljs i  ”tuggbens”-formade dispensers, som även de är tillverkade i företagets bioplasthybrid.

 

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX