På lördag, 21 september, är det Strandens Dag och International Coastal Cleanup Day. Då ger sig över en miljon ungdomar ut för att plocka upp skräp, som lämnats kvar eller flutit iland på världens stränder. I Sverige står Städa Sverige och Pantamera bakom insatsen, som i år engagerar nära 2.000 ungdomar från 77 föreningar.
Det är nionde året i rad, som Sveriges föreningsungdomar gör en insats för landets stränder. Svenska stränder (vid havskust och större insjöar) från Haparanda i norr till Ystad i söder ska städas och rensas från förpackningsavfall och annat avfall.
Städningarna under Strandens Dag är en del av initiativet #Städamera. Sedan starten av #Städamera har 26.866 ungdomar deltagit och de har tillsammans samlat in 443 ton skräp.
Skräpet, som samlas in, sorteras och kategoriseras. Under förra årets städningar samlade man internationellt in totalt 5,7 miljoner cigarettfimpar, 3,72 miljoner matförpackningar och 3,66 miljoner sugrör. I Sverige är också tobak det mest frekventa skräpet, följt av matförpackningar och plastpåsar. Men allt skräp som samlas upp på de svenska stränderna kommer inte från Sverige.
”På den svenska västkusten uppskattar vi att hela 80 procent av det skräp, som samlas in, är utländskt och har flutit i land på svenska stränder. På övriga kuststräckor är andelen svenskt skräp betydligt högre”, säger Anton Hedlund, projektledare Städa Sverige.
Att analysera det insamlade skräpet är en viktig del i arbetet med att minska nedskräpning. Städa Sverige återkopplar statistiken från städningarna till samarbetspartners och kommuner, som sedan kan ta arbetet vidare.
Under det senaste året har vi sett hur ungdomars intresse för miljöfrågor skjutit i höjden och engagemanget tagits till en ny nivå.
”Vi ser att attityden till engagemang för natur och miljö blir mer och mer positiv bland ungdomar. Idag är man stolt över att delta i en den här typen av insats, där man gör något konkret för miljön”, säger Anton Hedlund.
Att Pantamera engagerar sig i #Städamera och Strandens Dag är ingen slump. Det ligger helt i linje med företagets engagemang för ungdomar, idrott och miljö, som långsiktigt också handlar om att nå målen för ökad återvinning.
”Det är underbart att se att så många ungdomar, både i Sverige och i världen, förstår hur viktigt det är att vi tar hand om vår natur. Den insats de gör, bidrar till en ökad medvetenhet kring miljöfrågor och vikten av återvinning hos både dem själva, deras kompisar och andra människor i deras närhet”, säger Lil Berger, marknadsförare Pantamera.