Empack drar igång

PUBLICERAD: 2 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari

Kistamässan i Stockholm slår upp dörrarna till årets förpackningsmässa Empack. Följ vår bevakning av mässan på plats.

Plast och framtidens material står i centrum när Empack kickar igång. En mässa som firar 15 år och pågår 2-3 oktober. Som brukligt på tvådagars mässan träffas leverantörer, kunder och besökare. Företagen visar upp sina senaste produktnyheter vilket varvas föreläsningar, högaktuella ämnen i paneldebatter och nätverksträffar med fokus på kompetens- och affärsutveckling.

Under årets upplaga av mässan kommer runt 14o utställande företag vara på plats. Mässan hålls vartannat år, och 2017 drog mässan till sig drygt 2300 besökare.

Mässarrangören utlovar i samband med 15-årsfirandet ett större fokus på nätverkande med kreativa ytor och debatter.  En stor debatt hålls kring plastens vara eller icke vara och dess väg framåt. En annan debatt siktar in sig på hur man som förpackningsutvecklare väljer rätt förpackningsmaterial. Ett annat samtalsämne blir hur allt tuffare hållbarhetsmål synkar med goda affärer och lönsamhet. Det finns också en mässdel inriktad på start up-företag och innovationer.

David Katz, grundare av det sociala initiativet Plastic Bank, är först ut, onsdagen 2 oktober, att tala om sitt arbete att omvandla återvunnen plast till valuta. Något som ska markera Empacks tonvikt på att skapa en diskussion om plastens påverkan.

Det blir också en utställning med ett urval av vinnarna i Pentawards. Tävlingen i förpackningsdesign avgjordes i London i mitten av september.  Microsoft kammade där hem det mest prestigefulla priset för förpackningen till Xbox Adaptive Controller.

Läs vidare

Se Empack i bilder – del 2

Pack Sweden följer upp med en bildkavalkad från Empack-mässans andra dag.
bilddddddddddds

Kurvan pekar uppåt med fiberråvara

Hos ÅR Packaging och CC Pack premiärvisas ett helt nytt papperstråg som förlänger livslängden på olika livsmedelsprodukter. Miljö och hållbarhetstänket blir en allt viktigare fråga.
AR-Carton2

Frontpac: ”Förpackningen är marknadsföring”

Förpackningen är mer än bara för att skydda och skicka i. Det är något som FrontPac vill förmedla under årets förpackningsmässa Empack.
DSC_0027

Instegsmodeller för etikettproduktion

Techprint säljer etikettskrivare, minipressar för etikettryck, rulle till rulle-lösningar. Inriktningen för företaget är att täcka kunders behov för små- och mellanstora produktionsserier.
sss-1

Senaste nytt

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx