Empack drar igång

PUBLICERAD: 2 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari

Kistamässan i Stockholm slår upp dörrarna till årets förpackningsmässa Empack. Följ vår bevakning av mässan på plats.

Plast och framtidens material står i centrum när Empack kickar igång. En mässa som firar 15 år och pågår 2-3 oktober. Som brukligt på tvådagars mässan träffas leverantörer, kunder och besökare. Företagen visar upp sina senaste produktnyheter vilket varvas föreläsningar, högaktuella ämnen i paneldebatter och nätverksträffar med fokus på kompetens- och affärsutveckling.

Under årets upplaga av mässan kommer runt 14o utställande företag vara på plats. Mässan hålls vartannat år, och 2017 drog mässan till sig drygt 2300 besökare.

Mässarrangören utlovar i samband med 15-årsfirandet ett större fokus på nätverkande med kreativa ytor och debatter.  En stor debatt hålls kring plastens vara eller icke vara och dess väg framåt. En annan debatt siktar in sig på hur man som förpackningsutvecklare väljer rätt förpackningsmaterial. Ett annat samtalsämne blir hur allt tuffare hållbarhetsmål synkar med goda affärer och lönsamhet. Det finns också en mässdel inriktad på start up-företag och innovationer.

David Katz, grundare av det sociala initiativet Plastic Bank, är först ut, onsdagen 2 oktober, att tala om sitt arbete att omvandla återvunnen plast till valuta. Något som ska markera Empacks tonvikt på att skapa en diskussion om plastens påverkan.

Det blir också en utställning med ett urval av vinnarna i Pentawards. Tävlingen i förpackningsdesign avgjordes i London i mitten av september.  Microsoft kammade där hem det mest prestigefulla priset för förpackningen till Xbox Adaptive Controller.

Läs vidare

Se Empack i bilder – del 2

Pack Sweden följer upp med en bildkavalkad från Empack-mässans andra dag.
bilddddddddddds

Kurvan pekar uppåt med fiberråvara

Hos ÅR Packaging och CC Pack premiärvisas ett helt nytt papperstråg som förlänger livslängden på olika livsmedelsprodukter. Miljö och hållbarhetstänket blir en allt viktigare fråga.
AR-Carton2

Frontpac: ”Förpackningen är marknadsföring”

Förpackningen är mer än bara för att skydda och skicka i. Det är något som FrontPac vill förmedla under årets förpackningsmässa Empack.
DSC_0027

Instegsmodeller för etikettproduktion

Techprint säljer etikettskrivare, minipressar för etikettryck, rulle till rulle-lösningar. Inriktningen för företaget är att täcka kunders behov för små- och mellanstora produktionsserier.
sss-1

Senaste nytt

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx