Kistamässan i Stockholm slår upp dörrarna till årets förpackningsmässa Empack. Följ vår bevakning av mässan på plats.
Plast och framtidens material står i centrum när Empack kickar igång. En mässa som firar 15 år och pågår 2-3 oktober. Som brukligt på tvådagars mässan träffas leverantörer, kunder och besökare. Företagen visar upp sina senaste produktnyheter vilket varvas föreläsningar, högaktuella ämnen i paneldebatter och nätverksträffar med fokus på kompetens- och affärsutveckling.
Under årets upplaga av mässan kommer runt 14o utställande företag vara på plats. Mässan hålls vartannat år, och 2017 drog mässan till sig drygt 2300 besökare.
Mässarrangören utlovar i samband med 15-årsfirandet ett större fokus på nätverkande med kreativa ytor och debatter. En stor debatt hålls kring plastens vara eller icke vara och dess väg framåt. En annan debatt siktar in sig på hur man som förpackningsutvecklare väljer rätt förpackningsmaterial. Ett annat samtalsämne blir hur allt tuffare hållbarhetsmål synkar med goda affärer och lönsamhet. Det finns också en mässdel inriktad på start up-företag och innovationer.
David Katz, grundare av det sociala initiativet Plastic Bank, är först ut, onsdagen 2 oktober, att tala om sitt arbete att omvandla återvunnen plast till valuta. Något som ska markera Empacks tonvikt på att skapa en diskussion om plastens påverkan.
Det blir också en utställning med ett urval av vinnarna i Pentawards. Tävlingen i förpackningsdesign avgjordes i London i mitten av september. Microsoft kammade där hem det mest prestigefulla priset för förpackningen till Xbox Adaptive Controller.