Emballator Växjöplast expanderar efter fördjupat kundsamarbete

PUBLICERAD: 17 maj 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”De nya ytorna kommer att förbättra logistiken i vår produktion”

Emballator Växjöplast har ingått fördjupade samarbeten med flera av sina kunder och väljer nu att investera i större produktionsytor i sin fabrik på Smedjegatan i Växjö.
”Vi har ändrat sättet som vi jobbar med våra kunder på och detta har genererat utvecklade samarbeten och ökad försäljning hos flera av våra kunder. Värdeskapande för kunderna är i fokus. Vi erbjuder utvecklad service och kunskap till våra kunder, vilket gör att vi kan lämna ett erbjudande som bättre möter kundernas behov”, säger Jens Petersson, försäljnings- och marknadschef.

Expansionen innebär att man totalt ökar den livsmedelsanpassade produktionsytan med ca 25 procent, vilket är positivt för alla företagets produktsegment (läkemedel, kroppsvård, kemteknik, livsmedel och drycker). Expansionen kommer initialt inte innebära några nyanställningar utan man räknar med att kunna hantera tillväxten inom ramen för befintlig organisation.

”Vi ska leverera trygghet och produktivitet till våra kunder och det börjar hos oss själva. De nya ytorna kommer att förbättra logistiken i vår produktion, vilket ytterligare höjer såväl vår servicegrad som säkerhet för våra kunder. Det är något vi ständigt fokuserar på och som är ett led i vårt lean-arbete och systematiska arbete med livsmedelssäkerhet”, säger Adam Airosto, VD.

Emballator Växjöplast utvecklar och tillverkar plastkapsyler till ledande varumärken i Norden och internationellt. Utveckling, design och produktion sker i Växjö, i produktionslokaler klassade både för livsmedel och läkemedel. Företaget har ca 50 anställda och produktionen pågår 24/7, dvs dygnet runt och alla veckans dagar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432