Norska förpackningsföretaget Elopak kommer i dagarna att bryta miljardvallen för sina välkända mejeriförpackningar Pure-Pak, tillverkade i kartongen ”Natural Brown Board”.
Enligt företaget kommer man någon gång i februari 2021 att passera gränsen en miljard tillverkade enheter av ”naturbruna” Pure-Pak-förpackningar.
Elopak skriver i ett pressmeddelande att man noterade en betydande ökning av sin försäljning av Natural Brown Board-förpackningar under år 2019. Ökningen kopplar man samman med ett ökat miljöintresse från konsumenterna, som allt oftare väljer hållbara förpackningslösningar.
Enligt Elopak utgör mejeriförpackningar, tillverkade av den naturbruna vätskekartongen, idag cirka 20 procent av alla mejeriförpackningar, som Elopak säljer i Västeuropa.
”Förpackningar av dryckeskartong har miljömässiga fördelar jämfört med alternativ som plastflaskor. Det är uppmuntrande att se att våra kunder tar till sig innovationer som förpackningar i Natural Brown-kartong, vilka erbjuder en mer hållbar lösning”, säger Marianne Groven, miljö- och uthållighetschef hos Elopak.
Elopaks Pure-Pak-förpackningar i ”naturbrun” vätskekartong lanserades år 2017 i samarbete med Stora Enso, som tillverkar kartongkvaliteten Natural Brown Board. Företaget var då först på marknaden med gaveltoppsförpackningar, tillverkade av kartong med ”naturbrun” utsida. Elopak skriver att förpackningar med naturligt brun utsida har ett lägre koldioxidavtryck eftersom de kräver mindre mängd vedråvara samt att blekningsprocessen kan elimineras.
”Att passera miljardgränsen är en spännande milstolpe för oss. Våra kunder är mycket lyhörda för konsumenternas önskan att minska sin miljöpåverkan och med sitt oblekta, naturliga utseende kommunicerar Pure-Pak-förpackningar med Natural Brown-kartong hållbarhet och sticker ut i butikshyllorna”, säger Elopaks marknadschef Patrick Verhelst.
Elopak skriver i sitt pressmeddelande att flera stora mejerikunder i dag använder den oblekta naturfärgade kartongkvaliteten ”Natural Brown Board”. Arla Foods var det första stora varumärket, som använde de ”naturbruna” förpackningarna till sin serie ekologiska EKO-produkter i Sverige. Norska mejeribolaget TINE använder också de naturbruna förpackningarna liksom svenska Skånemejerier, som använder den naturbruna kartongen i enliters Pure-Pak-förpackningar med Hjordnäras ekologiska mjölk.