Elopak blir det första stora förpackningsföretaget som ansluter till RE100-kampanjen och därmed förbinder sig att köpa el som är till 100 procent förnyelsebar. Nästa år ska företagets klimatutsläpp därmed minska med 40 procent. Målet är att bli helt klimatneutralt.
Alla verksamheter, som Elopak har mer än 50 procent ägande i, måste köpa förnyelsebar energi från och med år 2016. Detta kommer att minska företagets klimatutsläpp med 40 procent jämfört med år 2014.
RE100 är ett projekt, som lanserades av The Climate Group på miljöveckan i New York år 2014 och dit runt 40 stora företag på den globala marknaden nu anslutit sig. Elopak är det första stora förpackningsföretaget att kliva in i projektet.
”Elopaks mål är att vi ska vara klimatneutrala och via RE100 tar vi ett stort steg i den riktningen. Vi tillverkar förpackningar som till största delen kommer från förnyelsebara material och då är det viktigt att vi även har förnyelsebar energi”, säger CEO Niels Petter Wright.