El Taco Trucks designkoncept ger ”rosa skimmer” åt butiken

PUBLICERAD: 26 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

El Taco Trucks rosa exponeringstorg sätter färg på svenska livsmedelsbutiker. (Bild El Taco Truck/Abraham Engelmark)|Allting är rosa hos El Taco Truck: förpackningar, displayer, hyllor, väggar, etc., etc… (Bild El Taco Truck/Abraham Engelmark)

Street food-aktören El Taco Truck startade sin verksamhet i Stockholm år 2012 och var då först i landet med att servera ”gatumat” från så kallade ”food trucks”. Nu tar företaget steget ut i den svenska butiksvärlden, där deras förpackningar ska måla tex mex-hyllorna rosa…

”För oss på El Taco Truck har det visuella uttrycket alltid varit en central del av varumärket och nu när produktlinjen rullar in i dagligvaruhandel och tar plats i tex mex-kategorin vill vi skapa en visuell upplevelse av varumärket och få det att kännas roligt för konsumenterna att handla mat”, säger företagets PR-chef Ida Rislöw.

Allting är rosa hos El Taco Truck: förpackningar, displayer, hyllor, väggar, etc., etc… (Bild El Taco Truck/Abraham Engelmark)

Färgen rosa är El Taco Trucks signaturfärg och bildar ett genomgående tema i butikskonceptet, där färgen återfinns på förpackningar, butiksmaterial, exponeringsprodukter, etc. Den rosa färgen dominerar också i företagets annonsering och dess medverkan i sociala medier, mm.

”Det rosa lyser upp matbutikerna och ger en känsla av en butik i butiken”, säger Ida Rislöw.

Det förpacknings- och butikskoncept, som El Taco Truck nu introducerar i svenska livsmedelsbutiker är framtaget av företagets eget inhouse-designteam och av den Berlin-baserade illustratören Bene Rohlmann.

”Vi vill bjuda kunden, oavsett ålder, på en unik shoppingupplevelse helt i El Taco Trucks anda genom att skapa en lekfull och inspirerande exponering. Vår lösning är enkel, bulken i bygget låter våra produkter tala för sig själv tillsammans med förpackningar, kyl/frys, neonskyltar, golvdekaler, hyllkantslister, etc. Våra exponeringstorg är enkla att jobba med och att anpassa efter tillgänglig yta” säger Sophie Adamovic, kreativ chef på El Taco Truck.

El Taco Trucks butikskonceptet finns idag på utvalda ICA-, Coop– och Hemköp-butiker. Under våren 2022 kommer konceptet att finnas i allt fler butiker runt om i landet.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx