El Taco Trucks designkoncept ger ”rosa skimmer” åt butiken

PUBLICERAD: 26 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

El Taco Trucks rosa exponeringstorg sätter färg på svenska livsmedelsbutiker. (Bild El Taco Truck/Abraham Engelmark)|Allting är rosa hos El Taco Truck: förpackningar, displayer, hyllor, väggar, etc., etc… (Bild El Taco Truck/Abraham Engelmark)

Street food-aktören El Taco Truck startade sin verksamhet i Stockholm år 2012 och var då först i landet med att servera ”gatumat” från så kallade ”food trucks”. Nu tar företaget steget ut i den svenska butiksvärlden, där deras förpackningar ska måla tex mex-hyllorna rosa…

”För oss på El Taco Truck har det visuella uttrycket alltid varit en central del av varumärket och nu när produktlinjen rullar in i dagligvaruhandel och tar plats i tex mex-kategorin vill vi skapa en visuell upplevelse av varumärket och få det att kännas roligt för konsumenterna att handla mat”, säger företagets PR-chef Ida Rislöw.

Allting är rosa hos El Taco Truck: förpackningar, displayer, hyllor, väggar, etc., etc… (Bild El Taco Truck/Abraham Engelmark)

Färgen rosa är El Taco Trucks signaturfärg och bildar ett genomgående tema i butikskonceptet, där färgen återfinns på förpackningar, butiksmaterial, exponeringsprodukter, etc. Den rosa färgen dominerar också i företagets annonsering och dess medverkan i sociala medier, mm.

”Det rosa lyser upp matbutikerna och ger en känsla av en butik i butiken”, säger Ida Rislöw.

Det förpacknings- och butikskoncept, som El Taco Truck nu introducerar i svenska livsmedelsbutiker är framtaget av företagets eget inhouse-designteam och av den Berlin-baserade illustratören Bene Rohlmann.

”Vi vill bjuda kunden, oavsett ålder, på en unik shoppingupplevelse helt i El Taco Trucks anda genom att skapa en lekfull och inspirerande exponering. Vår lösning är enkel, bulken i bygget låter våra produkter tala för sig själv tillsammans med förpackningar, kyl/frys, neonskyltar, golvdekaler, hyllkantslister, etc. Våra exponeringstorg är enkla att jobba med och att anpassa efter tillgänglig yta” säger Sophie Adamovic, kreativ chef på El Taco Truck.

El Taco Trucks butikskonceptet finns idag på utvalda ICA-, Coop– och Hemköp-butiker. Under våren 2022 kommer konceptet att finnas i allt fler butiker runt om i landet.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax