Ekologiskt te packas i påsar av barriärstark bioplastfilm

PUBLICERAD: 15 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Ytterpåsar av bioplastfilm med höga barriäregenskaper används nu av amerikanska teproducenten Carrington till deras sortiment under varumärket Carrington Organics.

USA-baserade teproducenten Carrington Tea har börjat använda flexibla ytterpåsar i bioplast till tepåsarna i sin ekologiska produktserie Carrington Organics.
Påsarna, som formas i en flowpack-maskin, är tillverkade i en NatureFlex™ bioplastfilm från brittiska Innovia Films.

Enligt Innovia Films består den aktuella bioplastfilmen till mer än 90 procent av biobaserade polymerer, framställda ur trämassa från certifierade skogar. Bioplastfilmen, som ingår i Innovia Films sortiment av förpackningsfilmer under varumärket NatureFlex, sägs har extra höga barriäregenskaper mot genomsläpp av syre och fukt. Filmerna är biologiskt nedbrytbara och komposterbara, såväl industriellt som i hemmiljö.

20 tepåsar är förpackade i varje ytterpåse och ytterpåsarna är i sin tur packade i en transport- och hyllexponeringsförpackning av kartong. Förpackningstypen, som är utvecklad i samarbete med Fastik Label and Supply, är enligt ett pressmeddelande från Carrington vanlig i Europa men mera sällan sedd i Nordamerika, där tepåsar vanligen packas direkt i kartonglådor eller metallburkar.

”Vi kände att en komposterbar förpackning skulle komplettera vårt ekologiska te och tilltala människor som vill ha en positiv inverkan på miljön. En flexibel ytterpåse för tepåsarna gav oss dessutom en möjlighet att differentiera oss från andra temärken”, säger Debbie Shandel, vice VD och marknadschef hos Carrington Tea.

”Det är fantastiskt att vi har ännu en nöjd användare av våra komposterbara NatureFlex förpackningsfilmer”, konstaterar Chris Mitchell, chef för Innovia Films affärsområde Packaging-Americas.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker