Ekologiskt te packas i påsar av barriärstark bioplastfilm

PUBLICERAD: 15 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Ytterpåsar av bioplastfilm med höga barriäregenskaper används nu av amerikanska teproducenten Carrington till deras sortiment under varumärket Carrington Organics.

USA-baserade teproducenten Carrington Tea har börjat använda flexibla ytterpåsar i bioplast till tepåsarna i sin ekologiska produktserie Carrington Organics.
Påsarna, som formas i en flowpack-maskin, är tillverkade i en NatureFlex™ bioplastfilm från brittiska Innovia Films.

Enligt Innovia Films består den aktuella bioplastfilmen till mer än 90 procent av biobaserade polymerer, framställda ur trämassa från certifierade skogar. Bioplastfilmen, som ingår i Innovia Films sortiment av förpackningsfilmer under varumärket NatureFlex, sägs har extra höga barriäregenskaper mot genomsläpp av syre och fukt. Filmerna är biologiskt nedbrytbara och komposterbara, såväl industriellt som i hemmiljö.

20 tepåsar är förpackade i varje ytterpåse och ytterpåsarna är i sin tur packade i en transport- och hyllexponeringsförpackning av kartong. Förpackningstypen, som är utvecklad i samarbete med Fastik Label and Supply, är enligt ett pressmeddelande från Carrington vanlig i Europa men mera sällan sedd i Nordamerika, där tepåsar vanligen packas direkt i kartonglådor eller metallburkar.

”Vi kände att en komposterbar förpackning skulle komplettera vårt ekologiska te och tilltala människor som vill ha en positiv inverkan på miljön. En flexibel ytterpåse för tepåsarna gav oss dessutom en möjlighet att differentiera oss från andra temärken”, säger Debbie Shandel, vice VD och marknadschef hos Carrington Tea.

”Det är fantastiskt att vi har ännu en nöjd användare av våra komposterbara NatureFlex förpackningsfilmer”, konstaterar Chris Mitchell, chef för Innovia Films affärsområde Packaging-Americas.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax