Efterfrågan på bag-in-box-vin ökar markant under pandemin

PUBLICERAD: 23 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

En undersökning visar att efterfrågan på bag-in-box-förpackat vin ökat markant under den pågående pandemin. (Bild Smurfit Kappa)

Efterfrågan på bag-in-box-förpackat vin ökar markant till följd av Covid-19-pandemin. Det visar en undersökning, som genomförts av Smurfit Kappa i samarbete med konsumentundersökningsföretaget Wine Intelligence.

I undersökningen har man kartlagt beteendet hos vinkonsumenter i Frankrike och Storbritannien under de senaste sex månaderna. Kartläggningen visar att konsumenterna på grund av pandemirestriktionerna i allt högre grad har övergått till att umgås och dricka vin i hemmet i stället för på krogen. Den visar också att bag-in-box-vin lockat 3,7 miljoner nya användare under det senaste halvåret.

Frankrike är den största marknaden för vin på BiB och Storbritannien är för närvarande den marknad, som växer snabbast. Konsumenterna uppger att faktorer som friheten att dricka, enkelheten i att transportera och valuta för pengarna är avgörande vid köp av lådvin. Andra fördelar som nämns är en lägre miljöpåverkan samt att BiB-vin är hållbart upp till 6-8 veckor efter öppning, vilket kan jämföras med 2-3 dagar för vin på flaska.

Marknaderna i Frankrike och Storbritannien för BiB-vin består för närvarande av nästan 12 miljoner franska konsumenter och fyra miljoner brittiska konsumenter. Undersökningen visar också att det finns en tillväxtpotential för lådvinerna, som innebär att ytterligare 4,4 miljoner konsumenter är öppna för att köpa produkten i framtiden, vilket motsvarar en potentiell ökning av antalet konsumenter med 27 procent.

”Bag-in-box erbjuder en mer hållbar, kostnadseffektiv och konsumentvänlig förpackningslösning, vilket förklarar framgången och marknadstillväxten”, säger Thierry Minaud, VD på Smurfit Kappa Bag-in-Box.

Undersökningen visar också att fyra av tio potentiella köpare är yngre än 35 år och skulle vilja se produkten i mindre format. Bland de, som ofta köper vin på bag-in-box, visar undersökningen att den populäraste produkten är förpackningen på tre liter.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax