Efterfrågan på bag-in-box-förpackat vin ökar markant till följd av Covid-19-pandemin. Det visar en undersökning, som genomförts av Smurfit Kappa i samarbete med konsumentundersökningsföretaget Wine Intelligence.
I undersökningen har man kartlagt beteendet hos vinkonsumenter i Frankrike och Storbritannien under de senaste sex månaderna. Kartläggningen visar att konsumenterna på grund av pandemirestriktionerna i allt högre grad har övergått till att umgås och dricka vin i hemmet i stället för på krogen. Den visar också att bag-in-box-vin lockat 3,7 miljoner nya användare under det senaste halvåret.
Frankrike är den största marknaden för vin på BiB och Storbritannien är för närvarande den marknad, som växer snabbast. Konsumenterna uppger att faktorer som friheten att dricka, enkelheten i att transportera och valuta för pengarna är avgörande vid köp av lådvin. Andra fördelar som nämns är en lägre miljöpåverkan samt att BiB-vin är hållbart upp till 6-8 veckor efter öppning, vilket kan jämföras med 2-3 dagar för vin på flaska.
Marknaderna i Frankrike och Storbritannien för BiB-vin består för närvarande av nästan 12 miljoner franska konsumenter och fyra miljoner brittiska konsumenter. Undersökningen visar också att det finns en tillväxtpotential för lådvinerna, som innebär att ytterligare 4,4 miljoner konsumenter är öppna för att köpa produkten i framtiden, vilket motsvarar en potentiell ökning av antalet konsumenter med 27 procent.
”Bag-in-box erbjuder en mer hållbar, kostnadseffektiv och konsumentvänlig förpackningslösning, vilket förklarar framgången och marknadstillväxten”, säger Thierry Minaud, VD på Smurfit Kappa Bag-in-Box.
Undersökningen visar också att fyra av tio potentiella köpare är yngre än 35 år och skulle vilja se produkten i mindre format. Bland de, som ofta köper vin på bag-in-box, visar undersökningen att den populäraste produkten är förpackningen på tre liter.