Efterfrågan på bag-in-box-vin ökar markant under pandemin

PUBLICERAD: 23 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

En undersökning visar att efterfrågan på bag-in-box-förpackat vin ökat markant under den pågående pandemin. (Bild Smurfit Kappa)

Efterfrågan på bag-in-box-förpackat vin ökar markant till följd av Covid-19-pandemin. Det visar en undersökning, som genomförts av Smurfit Kappa i samarbete med konsumentundersökningsföretaget Wine Intelligence.

I undersökningen har man kartlagt beteendet hos vinkonsumenter i Frankrike och Storbritannien under de senaste sex månaderna. Kartläggningen visar att konsumenterna på grund av pandemirestriktionerna i allt högre grad har övergått till att umgås och dricka vin i hemmet i stället för på krogen. Den visar också att bag-in-box-vin lockat 3,7 miljoner nya användare under det senaste halvåret.

Frankrike är den största marknaden för vin på BiB och Storbritannien är för närvarande den marknad, som växer snabbast. Konsumenterna uppger att faktorer som friheten att dricka, enkelheten i att transportera och valuta för pengarna är avgörande vid köp av lådvin. Andra fördelar som nämns är en lägre miljöpåverkan samt att BiB-vin är hållbart upp till 6-8 veckor efter öppning, vilket kan jämföras med 2-3 dagar för vin på flaska.

Marknaderna i Frankrike och Storbritannien för BiB-vin består för närvarande av nästan 12 miljoner franska konsumenter och fyra miljoner brittiska konsumenter. Undersökningen visar också att det finns en tillväxtpotential för lådvinerna, som innebär att ytterligare 4,4 miljoner konsumenter är öppna för att köpa produkten i framtiden, vilket motsvarar en potentiell ökning av antalet konsumenter med 27 procent.

”Bag-in-box erbjuder en mer hållbar, kostnadseffektiv och konsumentvänlig förpackningslösning, vilket förklarar framgången och marknadstillväxten”, säger Thierry Minaud, VD på Smurfit Kappa Bag-in-Box.

Undersökningen visar också att fyra av tio potentiella köpare är yngre än 35 år och skulle vilja se produkten i mindre format. Bland de, som ofta köper vin på bag-in-box, visar undersökningen att den populäraste produkten är förpackningen på tre liter.

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald