Efter protesterna ändrar nu Santa Maria sina burklock!

PUBLICERAD: 14 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

De nya burklocken till Santa Marias glasburkar med kryddor orsakade stora protester från konsumenterna.|De stora, halvmåneformade öppningarna i de nya burklocken gillades inte av konsumenterna. Nu ändras locken för 16 kryddor till sprinkleröppningar (ströare) i stället. Dock inte för sådana kryddor, som exempelvis oregano (bilden), som behöver större öppningar för att kunna doseras.

När Santa Maria lanserade kryddburkar med nya lock, blev protesterna från konsumenterna kraftiga. Nu backar företaget och ändrar burklockens utformning!

Sedan början av oktober har de svenska konsumenterna rasat och protesterat mot utformningen av de nya lock till Santa Marias kryddburkar, som livsmedelföretaget Paulig Foods lanserat. De nya locken var försedda med en halvmåneformad öppning, som – enligt Santa Maria – skulle underlätta för användarna att dosera rätt kryddmängd…

Men konsumenterna tyckte inte alls som företaget och protesterna antog nästan stormstyrka! Många protesterade mot att de nya locken gjorde glasburkarna högre, vilket ställde till med problem i kryddhyllor, etc., men flertalet av protesterna gällde den stora öppningen i locket. ”Burköppningen är för stor. Vi vill ha ströare.”, var det budskap, som arga konsumenter vidarebefordrade till Santa Maria och Paulig Foods.

Och tala om konsumentmakt! Efter bara drygt en vecka kommer nu beskedet från Paulig Foods att man går konsumenterna till mötes och ändrar förpackningen för ett stort antal kryddor!

”Den pågående dialogen med våra konsumenter har givit oss ännu bättre förståelse för produktens användningsområden. På många kryddor har vi redan ströare, men med de nya insikterna som grund, har vi beslutat att ändra från den större öppningen till ströare på ytterligare 16 kryddor. Vi hoppas att konsumenterna kommer att uppskatta det och vi vill rikta ett stort tack till alla, som har hört av sig och delat med sig av sina synpunkter”, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods. 

Bland de kryddor som nu får sprinkleröppning (ströare) i stället för den havmåneformade öppningen återfinns chilipeppar av olika slag samt kanel, ingefära, paprika, gurkmeja, vitlökspulver, salladskrydda, m fl..

De uppdaterade burkarna väntas rulla ut i butik i november-december.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Johan Nellbeck lämnar Holmen Iggesund i samband med omorganisation

Holmens styrelse har idag beslutat att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt samlat affärsområde, Holmen Kartong & Papper. I samband med detta kommer Holmen Iggesunds vd, Johan Nellbeck, att lämna företaget.
igge-johan2-utvaldx

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Nordvalls Etikett ingår partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.
Reusable cup