När Santa Maria lanserade kryddburkar med nya lock, blev protesterna från konsumenterna kraftiga. Nu backar företaget och ändrar burklockens utformning!
Sedan början av oktober har de svenska konsumenterna rasat och protesterat mot utformningen av de nya lock till Santa Marias kryddburkar, som livsmedelföretaget Paulig Foods lanserat. De nya locken var försedda med en halvmåneformad öppning, som – enligt Santa Maria – skulle underlätta för användarna att dosera rätt kryddmängd…
Men konsumenterna tyckte inte alls som företaget och protesterna antog nästan stormstyrka! Många protesterade mot att de nya locken gjorde glasburkarna högre, vilket ställde till med problem i kryddhyllor, etc., men flertalet av protesterna gällde den stora öppningen i locket. ”Burköppningen är för stor. Vi vill ha ströare.”, var det budskap, som arga konsumenter vidarebefordrade till Santa Maria och Paulig Foods.
Och tala om konsumentmakt! Efter bara drygt en vecka kommer nu beskedet från Paulig Foods att man går konsumenterna till mötes och ändrar förpackningen för ett stort antal kryddor!
”Den pågående dialogen med våra konsumenter har givit oss ännu bättre förståelse för produktens användningsområden. På många kryddor har vi redan ströare, men med de nya insikterna som grund, har vi beslutat att ändra från den större öppningen till ströare på ytterligare 16 kryddor. Vi hoppas att konsumenterna kommer att uppskatta det och vi vill rikta ett stort tack till alla, som har hört av sig och delat med sig av sina synpunkter”, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods.
Bland de kryddor som nu får sprinkleröppning (ströare) i stället för den havmåneformade öppningen återfinns chilipeppar av olika slag samt kanel, ingefära, paprika, gurkmeja, vitlökspulver, salladskrydda, m fl..
De uppdaterade burkarna väntas rulla ut i butik i november-december.