Efter 47 år: Coca-Cola lanserar nya dryckesburkar i Sverige

PUBLICERAD: 27 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

De nya slankare och högre ”sleek can”-burkarna för Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua kommer ut i den svenska handeln i början av april (Bild Coca-Cola Sverige)

Coca-Cola i Sverige lanserar en ny förpackning för burkar. Förändringen är till en smalare och högre burk och avser burksortimentet 330 ml för Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua. Nästan 90 procent av all dryck som Coca-Cola European Partners säljer i Sverige produceras lokalt hos Coca-Cola i Jordbro utanför Stockholm.

Burken står för en betydande del av försäljningen och andelarna växer. Den historiska moderniseringen av burken har inneburit en stor investering och ett omfattande arbete med att avveckla den gamla produktionslinjen och ge plats för en ny produktionslinje för de nya så kallade ”sleek can”-burkarna. Linjen producerar 28 burkar i sekunden, vilket motsvarar 102.000 burkar per timme.

”Vi gläder oss åt att introducera det här nya formatet. I Sverige har vi haft samma modell på burkarna i 47 år och vi tror att den här nya, eleganta och mer greppvänliga förpackningen kommer att falla många i smaken. På andra marknader, där de nya burkarna lanserats, har de blivit populära och många föredrar den långsmala modellen”, säger Samantha Walker, marknadsdirektör på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Samtidigt som förpackningen får ett nytt format har också designen på burken uppdaterats:

”Det är en ny design, som ligger i linje med vår globala strategi. Den ikoniska röda färgen på Coca-Cola Original Taste blir mer framträdande även på Coca-Cola Zero Sugar. Tanken är att föra fram att de har samma goda smak, men där konsumenten kan välja med eller utan socker. Vi vill bli ännu tydligare med att visa att Coca-Cola Zero Sugar är det sockerfria alternativet till Coca-Cola Original Taste och lyfter fram ´sockerfri´ på ett mer framträdande sätt på förpackningen”, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola AB.

De nya burkarna kommer ut i såväl dagligvaruhandeln som servicehandeln i början av april.

Cirka 700 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 500 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1,5 miljoner liter dryck varje dag.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback