Efter 47 år: Coca-Cola lanserar nya dryckesburkar i Sverige

PUBLICERAD: 27 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

De nya slankare och högre ”sleek can”-burkarna för Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua kommer ut i den svenska handeln i början av april (Bild Coca-Cola Sverige)

Coca-Cola i Sverige lanserar en ny förpackning för burkar. Förändringen är till en smalare och högre burk och avser burksortimentet 330 ml för Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua. Nästan 90 procent av all dryck som Coca-Cola European Partners säljer i Sverige produceras lokalt hos Coca-Cola i Jordbro utanför Stockholm.

Burken står för en betydande del av försäljningen och andelarna växer. Den historiska moderniseringen av burken har inneburit en stor investering och ett omfattande arbete med att avveckla den gamla produktionslinjen och ge plats för en ny produktionslinje för de nya så kallade ”sleek can”-burkarna. Linjen producerar 28 burkar i sekunden, vilket motsvarar 102.000 burkar per timme.

”Vi gläder oss åt att introducera det här nya formatet. I Sverige har vi haft samma modell på burkarna i 47 år och vi tror att den här nya, eleganta och mer greppvänliga förpackningen kommer att falla många i smaken. På andra marknader, där de nya burkarna lanserats, har de blivit populära och många föredrar den långsmala modellen”, säger Samantha Walker, marknadsdirektör på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Samtidigt som förpackningen får ett nytt format har också designen på burken uppdaterats:

”Det är en ny design, som ligger i linje med vår globala strategi. Den ikoniska röda färgen på Coca-Cola Original Taste blir mer framträdande även på Coca-Cola Zero Sugar. Tanken är att föra fram att de har samma goda smak, men där konsumenten kan välja med eller utan socker. Vi vill bli ännu tydligare med att visa att Coca-Cola Zero Sugar är det sockerfria alternativet till Coca-Cola Original Taste och lyfter fram ´sockerfri´ på ett mer framträdande sätt på förpackningen”, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola AB.

De nya burkarna kommer ut i såväl dagligvaruhandeln som servicehandeln i början av april.

Cirka 700 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 500 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1,5 miljoner liter dryck varje dag.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah