Effekt av nya lagen – kraftig minskning av plastbärkassar 

PUBLICERAD: 24 augusti 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Speciellt inom fackhandeln har det märkts en betydande minskning av antalet plastbärkassar. (Bild Anna K Sjögren)

Den nya lagen, som ska begränsa användningen av plastkassar, har redan resulterat i en kraftig minskning av antalet påsar som används inom handeln. Den tydligaste förändringen har skett inom fackhandeln. Det skriver Dagens Nyheter. 

Tre månader har snart gått sedan handeln började informera kunder om plastpåsars miljöpåverkan. 

”Signalerna vi får från våra medlemmar är, att det har skett en tydlig minskning, framför allt hos klädkedjor. Vissa ser en minskning på så mycket som 70 procent”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, till Dagens Nyheter.

Den nya lagen har dock inte lett till någon större minskning av antalet plastkassar inom mathandeln. Coop sålde bara fem procent färre plastbärkassar under juni och juli, jämfört med månaderna innan. Fler kedjor, som Hemköp, ICA och Coop använder sig helt eller delvis av påsar gjorda på sockerrör.

Dagligvaruhandeln har sedan länge tagit betalt. Där väljer kunden system själv. Inom fackhandeln fick man tidigare en påse per automatik. Nu frågar personalen först om en påse behövs, och sedan kanske den dessutom kostar två kronor.

Sedan den 1 juni i år är butikerna skyldiga att informera konsumenterna om plastkassarnas negativa miljöpåverkan. Målet är att förbrukningen inte ska överstiga 90 påsar per person och år vid slutet av 2019 och 40 påsar år 2025.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432