Effekt av nya lagen – kraftig minskning av plastbärkassar 

PUBLICERAD: 24 augusti 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Speciellt inom fackhandeln har det märkts en betydande minskning av antalet plastbärkassar. (Bild Anna K Sjögren)

Den nya lagen, som ska begränsa användningen av plastkassar, har redan resulterat i en kraftig minskning av antalet påsar som används inom handeln. Den tydligaste förändringen har skett inom fackhandeln. Det skriver Dagens Nyheter. 

Tre månader har snart gått sedan handeln började informera kunder om plastpåsars miljöpåverkan. 

”Signalerna vi får från våra medlemmar är, att det har skett en tydlig minskning, framför allt hos klädkedjor. Vissa ser en minskning på så mycket som 70 procent”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, till Dagens Nyheter.

Den nya lagen har dock inte lett till någon större minskning av antalet plastkassar inom mathandeln. Coop sålde bara fem procent färre plastbärkassar under juni och juli, jämfört med månaderna innan. Fler kedjor, som Hemköp, ICA och Coop använder sig helt eller delvis av påsar gjorda på sockerrör.

Dagligvaruhandeln har sedan länge tagit betalt. Där väljer kunden system själv. Inom fackhandeln fick man tidigare en påse per automatik. Nu frågar personalen först om en påse behövs, och sedan kanske den dessutom kostar två kronor.

Sedan den 1 juni i år är butikerna skyldiga att informera konsumenterna om plastkassarnas negativa miljöpåverkan. Målet är att förbrukningen inte ska överstiga 90 påsar per person och år vid slutet av 2019 och 40 påsar år 2025.

Text Carina Malm

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX