Den nya lagen, som ska begränsa användningen av plastkassar, har redan resulterat i en kraftig minskning av antalet påsar som används inom handeln. Den tydligaste förändringen har skett inom fackhandeln. Det skriver Dagens Nyheter.
Tre månader har snart gått sedan handeln började informera kunder om plastpåsars miljöpåverkan.
”Signalerna vi får från våra medlemmar är, att det har skett en tydlig minskning, framför allt hos klädkedjor. Vissa ser en minskning på så mycket som 70 procent”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, till Dagens Nyheter.
Den nya lagen har dock inte lett till någon större minskning av antalet plastkassar inom mathandeln. Coop sålde bara fem procent färre plastbärkassar under juni och juli, jämfört med månaderna innan. Fler kedjor, som Hemköp, ICA och Coop använder sig helt eller delvis av påsar gjorda på sockerrör.
Dagligvaruhandeln har sedan länge tagit betalt. Där väljer kunden system själv. Inom fackhandeln fick man tidigare en påse per automatik. Nu frågar personalen först om en påse behövs, och sedan kanske den dessutom kostar två kronor.
Sedan den 1 juni i år är butikerna skyldiga att informera konsumenterna om plastkassarnas negativa miljöpåverkan. Målet är att förbrukningen inte ska överstiga 90 påsar per person och år vid slutet av 2019 och 40 påsar år 2025.