Ecolean stärker närvaron i Asien med nytt kontor i Japan

PUBLICERAD: 22 oktober 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Johnny Sajland är chef för Ecolean Kina och Japan.

Helsingborgsbaserade förpackningstillverkaren Ecolean fortsätter sin globala expansion och ger sig nu in på den dynamiska japanska marknaden genom att öppna ett nytt kontor i Japans huvudstad Tokyo.
”Den japanska marknaden med sin ökande efterfrågan på lätta och bekväma förpackningslösningar passar perfekt för Ecoleans innovativa lösningar med flexibla ståpåsar för kylda och rumstempererade produkter”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Den japanska marknaden blir ännu ett strategiskt viktigt steg i Ecolenas globala expansion, som nu uppgår till kommersiell verksamhet i mer än 30 länder runt om i världen. Japan ligger i många avseenden i spetsen, när det gäller förpackningsutveckling och de japanska konsumenterna sätter ofta trender, som övriga marknader följer.

”Den japanska marknaden ligger i framkant vad gäller förpackningsinnovationer och både producenter och konsumenter är mycket snabba att testa nya erbjudanden. Ökad efterfrågan på lösningar med låg miljöpåverkan, som vi erbjuder, gör Japan till en mycket lovande marknad för oss”, säger Peter L. Nilsson, VD för Ecolean Group.

Ecoleans nya kontor i Japan är beläget i den pulserande stadsdelen Minato i centrala Tokyo.

”Vi har redan upplevt ett betydande intresse från japanska företag och alla reagerar positivt på Ecoelans unika kombination av miljöfördelar, användarvänlighet och stark närvaro på butikshyllorna. Japanska konsumenter är dessutom vana vid ståpåsar, vilket ytterligare ökar vår attraktionskraft på den japanska marknaden”, säger Johnny Sajland, chef för Ecolean Kina och Japan.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox