Ecolean har topprankats för sitt arbete inom hållbarhet

PUBLICERAD: 12 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Svenska Ecolean och deras innovativa lättviktsförpackningar för mejeri- och dryckesindustrin har rankats i topp i EcoVadis bedömning av 75.000 globala företag och deras hållberhetsarbete. (Bild Ecolean)

Helsingborgsbaserade förpackningsföretaget Ecolean har rankats i topp bland 75.000 globala företag från över 200 branscher, vilkas hållbarhetsarbete har utvärderats av EcoVadis.

Av EcoVadis, oberoende bedömare av hållbarhetsarbeten i globala försörjningskedjor, har Ecolean tilldelats utmärkelsen Platinum, vilket innebär att man ingår i den exklusiva skara av en procent av de utvärderade företagen, vilkas hållbarhetsarbete rankas i topp.

”Att erhålla Platinum-utmärkelsen av EcoVadis är ett bevis på att vårt arbete inom hållbarhet ligger på en mycket hög nivå, till och med världsklass. Hållbarhet har alltid varit bärande i vår strategi och var faktiskt anledningen till att vårt företag grundades, baserat på idén att använda en minimal mängd råmaterial för att producera lätta förpackningslösningar på ett helt nytt sätt”, säger Peter L Nilsson, VD Ecolean Group.

Det är andra året i rad, som Ecolean får en hög ranking av EcoVadis. Vid utvärderingen 2020 tilldelades man det prestigefyllda certifikatet Gold Medal Recognition 2020, vilket placerade företaget bland de fem procent högst rankade företagen vid det årets utvärdering, som omfattade 60.000 företag från 155 länder.

Att Ecolean nu förbättrat sin ranking från guld till topputmärkelsen platinum baseras enligt företaget på Ecoleans strategiska och systematiska arbete med tydliga mål inom områden som miljö, styrning och sociala aspekter – samt genom transparent rapportering av hållbarhetsdata.

”Det här är något, som jag vet att kunder uppskattar. Världens största producenter inom livsmedel, mejeriprodukter och drycker ställer stora krav på förpackningsleverantörer vad gäller hållbarhet och jag är mycket stolt över att Ecolean har bekräftats som ett av de högst rankade förpackningsföretagen, när det gäller hållbarhet globalt”, säger Anna Palminger, hållbarhetsdirektör Ecolean Group.

————————————————-
EcoVadis är en oberoende plattform som utvärderar företags hållbarhetsarbete på årsbasis. Fyra områden ligger till grund för hur företagen utvärderas: miljö, arbets- och mänskliga rättigheter, etik och hållbara leverantörskedjor. EcoVadis använder internationella standarder såsom Global Reporting Initiative och FN:s Global Compact.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx