”Att källsortera är att ta ställning. Det är att ta ansvar för sin egen miljöpåverkan och minska den”. Det är artisten Ebbot Lundbergs budskap, när han nu stiger fram i Förpacknings- och Tidningsinsamlingens (FTI) höstkampanj för att öka hushållens årliga återvinning med minst 40 000 ton till år 2020.
Ebbot medverkar bland annat genom att återvinna en av sina tidigare låtar i ny version: ”The Passover – Recycled version no 1 feat. Club Killers”.
I samband med en kundträff för producentföretag den 22 september inleddes tredje fasen i FTI:s kampanj riktad till hushållen ”Låt gammalt bli nytt”. Ebbot Lundberg och hans återvunna låt från 2008 har en central roll i kampanjen.
Låten och videon sprids i digitala musikkanaler som Spotify och iTunes och i en rad andra kanaler. FTI hoppas också på spridning via miljöengagerade organisationer och privatpersoner. På flertalet ställen, där låten finns, hittar man Ebbots budskap om återvinning och information om hur man kan återvinna bättre.
”Kan jag använda min musik för att påverka människor att återvinna mer, då gör jag det. Det gör stor skillnad för miljön, när fler återvinner, säger Ebbot.
Kampanjen ”Låt gammalt bli nytt” ingår i en större informationssatsning, som i sin tur ingår i FTI:s 5-punktsprogram för att utveckla återvinningssystemet, och öka återvinningen av pappers, plast- och metallförpackningar med minst de 40.000 ton per år som behövs för att 2020 års nya återvinningsmål ska uppnås.
Kampanjen har också fått en egen sajt på nätet – latgammaltblinytt.nu – och där lyfter man speciellt fram producentföretagens roll i återvinningsprocessen.
”Ebbots medverkan kan bidra till att människor sätter större värde på återvinningssystemet och alla som står bakom det. Det tydliggör producenternas roll ytterligare liksom fördelen för dem med att vara anslutna till oss. Bra aktiviteter i sociala media ger dem också möjlighet att haka på egen information om återvinning och produktens miljöegenskaper. Sist men inte minst, när vi når eller överträffar återvinningsmålen – våra egna och de nationella – skapas hög trovärdighet för vårt gemensamma hållbarhetsarbete”, säger Annica Dahlberg, FTI:s kommunikationschef.