Ebbot Lundberg hjälper FTI att öka hushållens återvinning

PUBLICERAD: 22 september 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Ebbot Lundberg lever som han lär och att återvinna förpackningar och tidningar är självklart för honom.|”Att källsortera är att ta ställning”

”Att källsortera är att ta ställning. Det är att ta ansvar för sin egen miljöpåverkan och minska den”. Det är artisten Ebbot Lundbergs budskap, när han nu stiger fram i Förpacknings- och Tidningsinsamlingens (FTI) höstkampanj för att öka hushållens årliga återvinning med minst 40 000 ton till år 2020. 
Ebbot medverkar bland annat genom att återvinna en av sina tidigare låtar i ny version: ”The Passover – Recycled version no 1 feat. Club Killers”. 

I samband med en kundträff för producentföretag den 22 september inleddes tredje fasen i FTI:s kampanj riktad till hushållen ”Låt gammalt bli nytt”. Ebbot Lundberg och hans återvunna låt från 2008 har en central roll i kampanjen. 

Låten och videon sprids i digitala musikkanaler som Spotify och iTunes och i en rad andra kanaler. FTI hoppas också på spridning via miljöengagerade organisationer och privatpersoner. På flertalet ställen, där låten finns, hittar man Ebbots budskap om återvinning och information om hur man kan återvinna bättre. 

”Kan jag använda min musik för att påverka människor att återvinna mer, då gör jag det. Det gör stor skillnad för miljön, när fler återvinner, säger Ebbot. 

Kampanjen ”Låt gammalt bli nytt” ingår i en större informationssatsning, som i sin tur ingår i FTI:s 5-punktsprogram för att utveckla återvinningssystemet, och öka återvinningen av pappers, plast- och metallförpackningar med minst de 40.000 ton per år som behövs för att 2020 års nya återvinningsmål ska uppnås.

Kampanjen har också fått en egen sajt på nätet – latgammaltblinytt.nu – och där lyfter man speciellt fram producentföretagens roll i återvinningsprocessen.

”Ebbots medverkan kan bidra till att människor sätter större värde på återvinningssystemet och alla som står bakom det. Det tydliggör producenternas roll ytterligare liksom fördelen för dem med att vara anslutna till oss. Bra aktiviteter i sociala media ger dem också möjlighet att haka på egen information om återvinning och produktens miljöegenskaper. Sist men inte minst, när vi når eller överträffar återvinningsmålen – våra egna och de nationella – skapas hög trovärdighet för vårt gemensamma hållbarhetsarbete”, säger Annica Dahlberg, FTI:s kommunikationschef.

 

 

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback