Ebbot Lundberg hjälper FTI att öka hushållens återvinning

PUBLICERAD: 22 september 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Ebbot Lundberg lever som han lär och att återvinna förpackningar och tidningar är självklart för honom.|”Att källsortera är att ta ställning”

”Att källsortera är att ta ställning. Det är att ta ansvar för sin egen miljöpåverkan och minska den”. Det är artisten Ebbot Lundbergs budskap, när han nu stiger fram i Förpacknings- och Tidningsinsamlingens (FTI) höstkampanj för att öka hushållens årliga återvinning med minst 40 000 ton till år 2020. 
Ebbot medverkar bland annat genom att återvinna en av sina tidigare låtar i ny version: ”The Passover – Recycled version no 1 feat. Club Killers”. 

I samband med en kundträff för producentföretag den 22 september inleddes tredje fasen i FTI:s kampanj riktad till hushållen ”Låt gammalt bli nytt”. Ebbot Lundberg och hans återvunna låt från 2008 har en central roll i kampanjen. 

Låten och videon sprids i digitala musikkanaler som Spotify och iTunes och i en rad andra kanaler. FTI hoppas också på spridning via miljöengagerade organisationer och privatpersoner. På flertalet ställen, där låten finns, hittar man Ebbots budskap om återvinning och information om hur man kan återvinna bättre. 

”Kan jag använda min musik för att påverka människor att återvinna mer, då gör jag det. Det gör stor skillnad för miljön, när fler återvinner, säger Ebbot. 

Kampanjen ”Låt gammalt bli nytt” ingår i en större informationssatsning, som i sin tur ingår i FTI:s 5-punktsprogram för att utveckla återvinningssystemet, och öka återvinningen av pappers, plast- och metallförpackningar med minst de 40.000 ton per år som behövs för att 2020 års nya återvinningsmål ska uppnås.

Kampanjen har också fått en egen sajt på nätet – latgammaltblinytt.nu – och där lyfter man speciellt fram producentföretagens roll i återvinningsprocessen.

”Ebbots medverkan kan bidra till att människor sätter större värde på återvinningssystemet och alla som står bakom det. Det tydliggör producenternas roll ytterligare liksom fördelen för dem med att vara anslutna till oss. Bra aktiviteter i sociala media ger dem också möjlighet att haka på egen information om återvinning och produktens miljöegenskaper. Sist men inte minst, när vi når eller överträffar återvinningsmålen – våra egna och de nationella – skapas hög trovärdighet för vårt gemensamma hållbarhetsarbete”, säger Annica Dahlberg, FTI:s kommunikationschef.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Johan Nellbeck lämnar Holmen Iggesund i samband med omorganisation

Holmens styrelse har idag beslutat att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt samlat affärsområde, Holmen Kartong & Papper. I samband med detta kommer Holmen Iggesunds vd, Johan Nellbeck, att lämna företaget.
igge-johan2-utvaldx

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Nordvalls Etikett ingår partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.
Reusable cup