”The Box” är namnet på en innovativ och avancerad e-handelsförpackning, som kan ersätta kartong- och wellådor och återanvändas upp till tusen gånger! Bakom uppfinningen står det Berlin-baserade företaget LivingPackets.
I fyra år har LivingPackets utvecklat och designat sitt minsta sagt avancerade alternativ till kartong- och wellpappförpackningar för e-handel. På den nyligen genomförda digitala mässan CES 2021 visade upphovsmännen upp den innovativa returförpackningen.
I grundutförandet har The Box en storlek som motsvarar cirka två normala ”skolådor” och den är anpassad för att skicka ett stort antal olika varor. Boxen kan också vikas ihop till en platt version, som kan användas för att skicka exempelvis viktiga dokument, ritningar, etc. via post eller med fysisk kurir. För att säkra och hålla produkter på plats under transport förses The Box med specialanpassade inredningar av cellplast, bubbelplast, etc,
The Box är försedd med avancerad kontroll- och spårningsteknik, bland annat GPS, som gör att såväl avsändare som mottagare när som helst kan spåra försändelsen i realtid. Förpackningen är också försedd med en avancerad display för avsändare- och mottagarinformation, som fungerar som en traditionell utskriftsetikett men som kan uppdateras under pågående leverans. För att ytterligare öka säkerhet och kontroll under transport är The Box dessutom försedd med temperatur- och stötsensorer, som mäter och registrerar vilka påfrestningar av olika slag, som förpackningen utsätts för under sin väg till mottagaren.
Förpacknings- och designutvecklarna hos LivingPackets har dessutom planer på att i framtida i mer avancerade modeller av The Box inkludera en livesändande kamera inuti förpackningen, vilket skulle göra det möjligt för avsändare och mottagare att bokstavligt talat hålla ett öga på den förpackade produkten hela vägen från A till B!
The Box håller för närvarande på att testas i samarbete med olika samarbetspartners, bland annat e-handels- och logistikföretag och till och med försäkringsbolag. Om testerna utfaller enligt beräkningarna kommer LivingPackets att påbörja produktion i större skala av The Box i maj i år.
En sådan avancerad och tekniskt komplicerad förpackning som The Box är förstår betydligt dyrare än traditionella e-handelsförpackningar i wellpapp eller kartong, men enligt LivingPackets blir kostnaden utslagen på antal möjliga användningar ganska överkomlig. Efter varje leverans kan den returnerade boxen enkelt renoveras och sedan användas på nytt. Upp till tusen gånger beräknas The Box kunna återanvändas, enligt LivingPackets. Dessutom beräknas The Box eliminera upp till 90 procent av koldioxidutsläpp jämfört med vad motsvarande mängd traditionella e-handelsförpackningen skulle orsaka.